Re: win95, procesor, wiatrak...

Autor: Maciej W. Rozycki (macro_at_macro.ds2.pg.gda.pl)
Data: Thu 21 Aug 1997 - 03:04:55 MET DST

On 20 Aug 1997 stach_at_amk.rmnet.it wrote:

> Czy uwazasz, ze tworcy modulow do Linux'a
> maja wiecej informacji o chipset'cie
> niz tworcy modulow BIOS'u???

 Oczywiscie, ze nie. Linux polega na BIOSie w tym sensie, ze zaklada, iz
BIOS poprawnie zainicjowal wszystkie urzadzenia -- zwlaszcza te nieznane
Linuxowi, a pracujace zgodnie z pewnym standardem. Dlatego tez np.
pracuja poprawnie pod Linuxem wszystkie kontrolery dyskow zgodne ze
specyfikacja ATA, choc nie zawsze sa one optymalnie skonfigurowane.

 Jezeli pewne urzadzenie jest znane Linuxowi, to czesto jest ono ponownie
inicjowane (np. urzadzenia SCSI) lub rekonfigurowane ze wzgledu na
nieoptymalne parametry pracy (ciekawe np. dlaczego w przypadku startowania
Linuxa z dwoch dyskietek -- "boot" + "root" na RAM-dysku, pierwsza
dyskietka wczytuje sie duzo wolniej ;-) ).

> Moim zdaniem BIOS jest swoistym Interface'm
> do sprzetu i jako taki jest dla systemu
> posrednikiem tak jak np.: Packet driver
> dla karty sieciowej i umozliwia oderwanie
> sie od konstrukcji sprzetu.

 Racja. Problem w tym, ze jest to interface niekompletny oraz ze wzgledow
historycznych dzialajacy zgodnie z filozofia DOSu (brak wielobieznosci,
tryb rzeczywisty, itd.).

> Pewnie nie mniej w innym oprogramowaniu ...

 Tak, ale zle dzialajacy program mozna wyrzucic, zas w przypadku BIOSu
moze sie to nie udac (zakladajac to samo srodowisko sprzetowe ;-) ).

> Jesli odnosi sie to do Linux'a to pewnie masz racje
> ale np.: tworcy Multiuser DOS opieraja sie na
> funkcjach BIOS (oprocz INT 13) ...

 I pewnie slusznie, gdyz, jak sadze, te dwa srodowiska moga do siebie
pasowac. BTW, dlaczego nie INT 13h???

 Pozdrawiam.

--
+  Maciej W. Rozycki, Technical University of Gdansk, Poland   +
+        e-mail: macro_at_ds2.pg.gda.pl, PGP key available        +