Re: win95, procesor, wiatrak...

Autor: Maciej W. Rozycki (macro_at_macro.ds2.pg.gda.pl)
Data: Mon 18 Aug 1997 - 23:52:52 MET DST

On 18 Aug 1997 stach_at_amk.rmnet.it wrote:

> Nie podoba mi sie taka interpretracja ... Kazdy kod moze
> zawierac bledy i dotyczy to takze BIOS. Poniewaz tego kodu
> nie jest az tak wiele wiec przymujac, ze liczba bledow na
> jednostke objetosci kodu jest stala mozna sie spodziewac iz w BIOS jest
> _malo_ bledow. BIOS jest pisany przez firmy i bywa roznej jakosci
> stad pewne zalecenia do korzystania z plyt z BIOS Award np.
> Mialem plyte z BIOS Award z bledem powodujacym bledy w
> transmisji szeregowej przy wlaczonym przelaczaniu szybkosci
> Turbo z klawiatury ale nie uwazam, ze wszystkie BIOS'y Award
> [...]

 Nie uwazam, ze wszystkie BIOSy sa do kitu. Twierdze jedynie, ze:

1. Sterowniki w Linuxie sa pisane wedlug pewnego, jednolitego schematu i
sa testowane pod katem wspolpracy ze soba.

2. Kod BIOSu jest dla Linuxa "obcy", gdyz jest tworzony przez producentow
plyt glownych, ktorzy maja na wzgledzie glownie dzialanie w srodowisku
DOS/Win.

3. Ze wzgledu na znaczna roznorodnosc -- praktycznie kazdy model plyty ma
inny BIOS, nie jest mozliwe przetestowanie wszystkich mozliwych BIOSow pod
katem wspolpracy z Linuxem (znane sa np. klopoty z wykrywaniem pamieci
powyzej 64 MB, mimo ze niby istnieja odpowiednie funkcje BIOSu).

4. Funkcje BIOSu wolane z trybu chronionego maja dosc ostre wymagania,
jezeli chodzi o srodowisko operacyjne, np. wymagaja scisle okreslonej
budowy globalnej tablicy deskryptorow, co wymusza dopasowywanie jadra do
wymagan BIOSu. Moze to skutkowac problememi z bezpieczenstwem. Ponadto
wolania musza byc wykonywane na poziomie uprzywilejowania jadra i moga
dokonywac np. operacji we/wy co doprowadzic do zachwiania stabilnosci
systemu.

5. Brak jednoznacznej specyfikacji -- dokumenty dotyczace poszczegolnych
funkcji BIOSu sa porozrzucane po calym swiecie i chyba jedynym, w miare
pelnym opisem jest "Ralf Brown's Interrupt List". Nie mniej jednak, jest
to opis nieautoryzowany, oparty glownie na wsparciu ze strony spolecznosci
sieciowej. Jako taki moze zawierac niescislosci. Pomijam tu, oczywiscie,
funkcje opisane w dokumentacji komputerow IBM PC/XT/AT -- wiekszosc z nich
jest nieprzydatna dla potrzeb Linuxa, a ponadto, zadnej z nich nie mozna
wolac z trybu chronionego.

5. Widzialem w zyciu juz dosc bledow w BIOSach.

6. Byc moze cos jeszcze, o czym zapomnialem... ;-)

 Dla mnie wniosek jest jeden: od chwili wystartowania Linuxa, unikac BIOSu
na tyle, na ile sie da. Uzywac jedynie w ostatecznosci.

--
+  Maciej W. Rozycki, Technical University of Gdansk, Poland   +
+        e-mail: macro_at_ds2.pg.gda.pl, PGP key available        +