Re: _Jaka_p=B3yta_pod_K6-200_

Autor: Andrzej Popowski (popej_at_polbox.com)
Data: Fri 15 Aug 1997 - 13:58:44 MET DST

Mon, 11 Aug 1997 21:34:43 +0200 Bartek Kaczynski <bart_at_polbox.com>
pisze:

>Pewnie chcialbys zyc w erze monopolisty (wystarczy mi TePsa kochana) na
>procki i zeby ceny byly na poziomie sprzed roku, bo nagle Amd i Cyrix
>podgrzaly atmosfere?! I co! i czekamy az MMX bedzie kosztowal 100
>dolcow...Pewnie mi odpowiesz, ze uzywasz DEC'a lub Motorole? lub Intela,
>ktory lubi robic bledy w kazdej generacji Pentiumow (takze pro i II)...
> Nie to ze AMD 486 byl lepszy od Intela...Szkoda ze tak nie
>zostalo...Zazdroszcze tylko Intelowi, ze ma FPU prockow lepsze od
>konkurencji...Ale poczekamy i zobaczymy, czy pomysl z Slot 1 i
> [...]

Mimo wszystko chcialbym troche podyskutowac na temat procesorow. Mnie
interesuje najbardziej predkosc kompilacji programow i zwykle jako
wskaznik przydatnosci procesora traktuje czas kompilacji jakiegos
mojego programu (uzywam BC++). Z moich doswiadczen wynika, ze
najszybsze procesory 486 robi (robil ?) Cyrix.

Ostatnio podlaczylem K6 w komputerze i przeprowadzilem test
porownawczy, wyniki nastepujace:
Intel P54, 166MHz, bus 83Mhz, czas kompilacj 106 sek

AMD K6, 166MHz, bus 66MHz, czas 113 sek
AMD K6, 166MHz, bus 83MHz, czas 109 sek
AMD K6, 200MHz, bus 66MHz, czas 96 sek
AMD K6, 208MHz, bus 83MHz, czas 91sek

Ten Intel to stare Pentium 133 bez MMX. Tak na oko przy 166MHz grzeje
sie znacznie mniej niz AMD 200 puszczony na 166MHz. Porownanie
predkosci kompliacji pokazuje, ze AMD nie jest dla mnie przydarny.

Wlasciwie powtarza sie podobna sytuacja jak w przypadku NEXGENa (AMD
to przeciez nowy NEXGEN). Testy pod Windows byly bardzo ladne, ale
kompilowac to on nie chcial. NEXGEN P90 byl gorszy pod tym wzgledem
niz dobry 486 (Cyrix).

I jeszcze taka informacja porownawcza - moc pobierana
srednia/maksymalna (Wat):
Intel P55 MMX 233 6.4/12.6
AMD K6 MMX PR2-233 17.0/28.3
Cyrix M2 MMX PR2-233 12.4/20.6

A co do nowego slotu Intela: wielokrotnie zmienialem plyte i procesor
i zaobserwowalem nastepujaca prawidlowosc: jak ktos wyprodukuje nowy
procesor, to trzeba wymienic plyte, bo cos nie pasuje. To sie zmienia
podstawka pamieci, standard BUS-u, napiecie zasilanie, jakis jumper do
mnoznika zegara itd. Wlasnie zmienilem plyte, bo nie miala napiecia
2.9V :-(. Ta cala kompatybilnosc i standard podstawki to nie dziala!

Pozdrowienia,

Andrzej Popowski