Re: win95, procesor, wiatrak...

Autor: Tomasz Kłoczko (kloczek_at_rudy.mif.pg.gda.pl)
Data: Thu 14 Aug 1997 - 01:27:25 MET DST

Marek Jedlinski <eristic_at_gryzmak.lodz.pdi.net> wrote:

: Dzień dobry. Było tak: jakiś czas temu zaczęła mi padać winda - co pół
: godziny mniej więcej, niebieski ekran z "Fatal exception error 0E..." etc.
: Parę tygodni szukałem po sieci ile wlazło - okazalo się, że całe mnóśtwo
: ludzi miało tego typu problem, który nie dawał się przypiąć do żadnego
: konkretnego elementu konfiguracji systemu ani sprzętu. Sprzętu zresztą nie
: podejrzewałem, bo winda chodziła na nim bez problemu od kilku miesięcy. W
: końcu pomyślałem, że zacznę po kolei wymontowywać podzespoły, zdjąłem
: pokrywę i... pady ustały. Za którymś razem zauważyłem, że wiatrak na
: procesorze (Pentium 120) po prostu zatrzymywał się -> procek się
: przegrzewał i zatrzymywał system. OK. Kupiłem nowy wiatrak, zamontowałem -
: działało, 0E poszedł w zapomnienie - na jakieś dwa miesiące. Znowu zdjąłem
: pokrywę... oczywiście wiatrak się zepsuł - czasem ruszał przy włączaniu
: komputera, a czasem trzeba było go popchnąć ołówkiem. Hm.

: A teraz jest tak: Kupiłem nowy wiatrak, zamontowałem wczoraj... ale tym
: razem winda pada nadal. Ten sam (lub bardzo podobny) komunikat błędu - ale
: komputer ma zdjętą pokrywę, wiatrak pracuje jak trzeba, więc nie ma mowy o
: przegrzewaniu. Przetestowałem co mogłem (scandisk, ndiags i podobne). DOS
: działa. Linux działa :) Tylko winda pada - bez sensu zupełnie,

To nie jest takie bez sensu. Poprostu Linux wykorzystuje APM (Advanced Power
Management) i nawet jak system jest mocno dociążony to każda możliwa przerwa
jest wykorzystywana do tego, żeby proca postawić na biegu jałowym. Winda
tego nie robi i proc się przegrzewa -> przegrzewa się łożyskowanie
wiatraczka -> wszystko się zaciera -> wzrasta średnia temperatura proca ->
zaczyna się zwis-zabawa.

[..dalej o wiatraku..]

Tak to jest jak się guwaniany soft używa (czytaj: G'95 lub podobne).
Jak zapłacisz za wentylek z dwa razy tyle co za zwykły to może będziesz miał
odpowiednią wydajność chłodzenia tylko dlaczego M$ nie chciał pomyśleć o tym
wszystkim robiąc ten swój gro-konsolo system ? Czyżby, aż tam miał głęboko
przyszłego użytkownika ?

Jak widać w takim "przestarzałym" i "zacofanym" Linuxie jednak ktoś pomyślał
(jednak) i zrobił to jak trzeba.

kloczek

Tomasz Kłoczko, student, PG FTiMS *e-mail: kloczek_at_rudy.mif.pg.gda.pl*