Re: Polaczenie 2 kompow....

Autor: Daniel Fenert (maniac1_at_polbox.com)
Data: Sun 20 Jul 1997 - 15:20:14 MET DST

Michal Malanowicz wrote:

> Wiem, ze podobne pytania na liscie juz byly, ale odpowiedzi
> jakos nie widzialem, wiec opisze moj problem:
> Kumpel z klatki wlasnie kupil komputer. Chcemy wiec sie
> polaczyc (15m), ale nie wiemy jakie rozwiazanie wybrac.
> Nasza "siec" bedzie sluzyla glownie celom rozrywkowym, ale
> chetnie widzialbym mozliwosc przywolania kumpla (cos a'la
> CHAT) albo wysylania poczty (przegrywanie plikow itp.).
> Czy zwykly kabelek wystarczy? Jaka predkosc mozna osiagnac
> na kablu tej dlugosci (15m)??

Przegrywanie po kablu szeregowym (COM) to samobójstwo (transfer max
115200 bps przy UART16550), a poza tym jego długość jest chyba
ograniczona właśnie do 15 metrów.Po kablu równoległym (LPT) jest troszkę
lepiej, ale jego długość to bodajże 2 metry :(Do samego grania kabelek
powinien wystarczyć, ale jest to męka (np. Red Alert), a do tego tylko 2
osoby :(, a poza tym sieć można puścić po całym bloku ! (200 m
spokojnie)Transfer po sieci pomiędzy 3COM'em i INTEL'em miałem max 850
KB/sek !!! Pomiędzy no-name'ami dochodzi do 600 KB/sek :)

> Domyslam sie, ze bedzie trzeba kupic karty sieciowe, bo kabelek
> chyba odpada. Polecacie jakies?? Jak wyglada sprawa pozniejszej
> rozbudowy "sieci" (chcemy polaczyc w sumie 3 komputery)??

Dobrze się domyślasz.Karty sieciowe wystarczą najtańsze (ale Ethernet
!!!) - cena ~90 zł na giełdzie (nowe),równie dobrze mogą być używane,
ale lepiej z driver'ami (do kart typu no-name dosyć ciężko znaleźć
drivery).
Ja osobiście szczęśliwie kupiłem 3Com'a Etherlink Bus-Master na PCI za
80 zł i Intel'a Etherexpress Pro (ISA) za 65 zł (urodziłem się chyba pod
szczęśliwą gwiazdą) :))))))))))))))))))))))))
Dalsza rozbudowa: kabel (~70 gr za metr) + trójnik lub T-connector
(zależy jak chcesz to nazwać) ~4 zł - to wszystko :)
(+karta sieciowa dla 3 osoby oczywiście)

> Aha. Czy mozliwe jest, aby moj komputer, ktory jako jedyny ma modem
> umozliwial innym (np: podlaczonemu kumplowi) kozystanie z Internetu?
> Czy da sie to jakos zrobic bez stawiania servera (chcialbym na kompie
> pracowac bez przerwy i dzielic dostep do sieci razem z kumplem)?

Wydaje mi się że jest to możliwe, ale nigdy nie próbowałem :(

maniac1_at_polbox.com