Re: po co MMX?

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Thu 17 Jul 1997 - 22:41:36 MET DST

>Konkretnie to switchowanie instancji przy dzialaniu dwoch programow
>a. na MMX i b. na FPU za duzo kosztuje w takowym wykonaniu jak teraz
>zrobiono, ale w sumie niewiele wiecej mozna bylo wymodzic bo identyczny
>problem jest jesli dwa programy chca na raz MMX (FPU) bo tez trzeba
>switchowac calosc rejestrow.

Hm... Rozwazalismy juz ten problem kiedys. Program dostaje do swojej
dyspozycji 2-20ms czasu w systemach multitask. W tym czasie ilosc
instrukcji wykonywanych przez procesor mierzy sie juz w milionach. Czas
przelaczania kontekstu trwa max. kilkadziesiat taktow, czyli wobec paru
milionow instrukcji jest calkowicie pomijalny, jako ze stanowi znacznie
mniej niz ulamek promila. Czyli przelaczanie jednostek mozemy w ogole
pominac w rozwazaniach. Przy czystym przelaczaniu taskow nie nastepuje
ZADNA roznica w czasach tej operacji miedzy zwyklym CPU a CPU z MMX, bo
rejestry MMX sa zwyklymi rejestrami koprocesora, ktore i tak trzeba z
wnetrza procesora wyrzucic.

>Ja go popieram. Z tym ze oddzielilbym MMX potrzebne do preview-ow i
>renderingu przyblizonego (na integerach nie zrobi sie obliczen)
>od FPU potrzebnego do raytracingu. Na szczescie na raz to nie jest
>wymagane.

Takie tez sa zalecenia - pisac programy "ladnie" z podzialem na fazy:
najpierw liczymy dane i wrzucamy do tablicy (FPU), potem to wyrzucamy na
ekran ew. dodatkowo przetwarzajac (MMX), nie jednoczesnie, zeby a) nie
robic syfu w programie, b) nie tracic czasu na switching.

>Chyba jak go skompresujesz 67 razy. Powinien miec 26GB.
>Nigdzie na globie nikt nie namazal takiego obrazka.

Hm... Chce zrobic plakat 50cm x 50cm (nieduzy). Plakat do druku w
porzadnej jakosci powinien miec 2400dpi (na cal!!!) i 24bit kolor.
Zadanie do domu: ile to MB? Ja nie mowie o zabawie i ogladaniu gifow z
dupami, tylko o wykorzystaniu komputera DO PRACY, bo temu to narzedzie
powinno miedzy innymi sluzyc. A wierz mi, w normalnej pracy obrazki 400MB
nie naleza do rzadkosci.

>A w sciemnaniu jak mowisz bezkonkurencyjne sa zwyklutkie karty VGA w
>trybach paletowych - czyz nie jest to DSP - krecenie 1kb danych
>w LUT-cie daje natychmiastowy efekt na ekranie - w trybie
                                      ^^^^^^^^
A kogo obchodzi co jest na ekranie? Czy Ty myslisz, ze po to sie siedzi
nad obrabianiem plakatu, zdjecia czy publikacji, zeby potem zrobic z tego
znaczek na WWW? Czasem trzeba takie cos wydrukowac, czasem ludzie
skladaja na komputerach ulotki, reklamy, gazety. Co mi z tego, ze sobie
zmienie palete i sciemnie obraz na ekranie? To samo moge zrobic pokretlem
od regulacji jasnosci, ale chyba nie o tym tutaj piszemy...

Ladnie potem napisales o AWE64, Cyrixach i mocy procesora. Popieram i sie
z tym zgadzam. Tyle ze MMX ulatwia rozwazanie problemu niedoboru mocy,
wlasnie w tego typu zastosowaniach.

pozdrawiam,
karpio