Jak sie polaczyc (500m)?

Autor: RoMan Mandziejewicz (RoMan.Mandziejewicz_at_f88.n484.z2.fidonet.org)
Data: Tue 24 Jun 1997 - 21:20:27 MET DST

Jaroslaw Lis wrote:

[...]

 JL> do budynku dochodzi kabel sieci energetycznej, telefonicznej,
 JL> komputerowej, antenowej, tv kablowej - strzela piorun i tylko
 JL> komputery padaja :-).

Linia telefoniczna do mnie idzie sobie 400m po slupach. Od czasu gdy po burzy
moj modem zaprzestal funkcjonowania, odlaczam go jak tylko slysze burze z
daleka. Wyladowanie, ktore go 'zabilo' bylo w odleglosci ok 200m od kabelka, a
wyindukowane napiecie wystarczylo do sfajfczenia obwodow wejsciowych (warystory,
diody i spieczone styki przekaznika). Taki drobiazg, jak przeresetowanie sie
calego komputera (mam UPSa) juz jest malo istotny. Komputer uratowala izolacja
galwaniczna, jaka zapewnia transformator wejsciowy w modemie.
Karty sieciowe nie maja az tak dobrze rozwiazanych zabezpieczen przed
przepieciami i gdyby byl to kabel ethernet, a nie telefoniczny,
najprawdopodobniej kawal plyty glownej zamienilby sie w wegiel...

--
RoMan (2:484/88_at_fidonet.org)
mailto:roman_at_silesia.pik-net.pl