Re: Oki Page 4W - opinie

Autor: Rachowiak P. (rachp_at_hum.amu.edu.pl)
Data: Thu 19 Jun 1997 - 10:28:02 MET DST

On 19 Jun 97 at 0:03, in "Oki Page 4W - opinie" message, Jacek Peda
wrote:

> Mam zamiar zakupic drukarke laserowa Oki Page 4W. Wydaje mi sie, ze
> za ta cene mozna miec porzadny sprzet. Kosztuje ok. 1050 zl; to tyle
> co atramentowa HP690. Uzywana bedzie w domu (ok. 100 stron
> miesiecznie). Jezeli ktos ma jakies doswiadczenia w eksploatacji
> takowej drukary niech wali prosto na liste.

Ja osobiście jednak - mimo pozornie atrakcyjnej ceny - odradzałbym
zakup OKIPage.

Dlaczego?

Powodów jest kilka, ale zasadniczym jest jej ... droga eksploatacja.
Między bajki należy włożyć informacje o ekonomiczności tej drukarki.
To prawda, że koszt zakupu jest ekstra, ale z jednej ampułki tonera
i tak nie zrobisz więcej niż 600-800 stron (a jeśli, to tylko przy
sporej dozie szczęścia). Nie wiem (bo jeszcze nie stwierdziłem),
jaka jest żywotność bębna, ale wydatek rzędu 350-400 PLN co 10 tys.
kopii (podobno tak jest) + odpowiednia liczba ampułek tonera
sprawiają, że ostatecznie HP 5L jest jednak znacznie tańszy.

Tyle o cenie. Teraz trochę o jakości, a na tą składa się wiele
elementów.

Przede wszystkim dopiero w toku pracy wyjdą takie niuanse, jak
wspomniana żywotność bębna, a z tym może być bardzo źle.

Dlaczego?

Otóż nie jest on dokładnie zamknięty i praktycznie po otworzeniu
klapy można przez przypadek zmarnować ok. 1/6-1/7 jego powierzchni,
a wtedy witaj koszu. Nie jest on (na pewnym odcinku) niczym
chroniony, co przy dosyć "otwartej" (że tak powiem) konstrukcji
sprawia, iż nawet w lekko zakurzonym miejscu bardzo szybko może
dostać za swoje (czytaj: za winy konstruktorów).

Drugi element to sterowniki, a z tym nie jest chyba najlepiej. Sam
widziałem je w pracy na Windows 3.1 i 3.11 - z tego, co zauważyłem,
16-bitowy nie zachowuje się tak samo na obu systemach (np. na 3.11
nie było trybu 150 dpi). Osobny problem, to praca pod Windows 95.
Wydaje mi się, że albo jest to 16-bitowy sterownik, albo nie do
końca dopracowany 32-bitowy. W każdym razie pod Windows 95 (w
przeciwieństwie do Windows 3.1x) przy ustawieniu jako aktywnej
drukarki (przypisanego do dokumentu jej sterownika) OKIPage nie ma
możliwości pracy z fontami ATM (zamiast nich podstawiane są jakieś
dziwne zamienniki, a ATM'y giną z listy dostępnych fontów!). Ale to
nie wszystko. Przy niektórych aplikacjach (przyznaję, że 16-bitowych)
pod Windows 95 konieczne są ingerencje użytkownika w niektóre
parametry (np. ustawienia strony w Amipro). Jak się wydaje coś nie
gra tutaj w kombinacji aplikacji 16-bitowej, sterownika OKIPage i
Windows 95.

Na jakość składa się też toner i wszystko, co ma doprowadzić do
efektu końcowego (czytaj: wydrukowania strony). No cóż, pomimo
deklarowanej rozdzielczości 600 dpi, OKIPage nie umywa się do HP (nie
wiem, jak do innych) - jak dla mnie wydruk 300 dpi nawet z HP 4L jest
o niebo lepszy, niż przy maksymalnych ustawieniach OKI. Ale to może
być kwestia gustu lub (i) subiektywnych ocen.

Ostatni element oceny dotyczy możliwości pracy tej drukarki w
zestawie, a tu wychodzą - niestety - jej egoistyczne maniery.
Próbowałem ją podłączyć do komputera poprzez skaner (Primax 4800)
podłączony do portu LPT:. W tym przypadku okazało się, jak bardzo
wrażliwa jest ta drukarka na odchylenia od optymalnych parametrów
pracy - przy takim podłączeniu tempo transmisji z komputera okazało
się być za wolne i zawartość strony A4 była drukowana linia w linię
(lub linia na linii) na połowie kartki. Polecenie wydruku strony
prezentacyjnej ze sterownika zakończyło się niczym: drukarka wypluła
kartkę, a sterownik wywiesił komunikat o zbyt wolnej transmisji. Jak
się wydaje, przy użytkowaniu OKIPage i skanera należy pomyśleć albo o
tym ostatnim łączonym przez SCSI, albo o zainstalowaniu LPT2:.

Podsumowując:
OKIPage 4W tania jest tylko w chwili kupna, a dalsza jej eksploatacja
może prowadzić do frustracji i rozczarowania. Radziłbym mimo wszystko
inną drukarkę laserową (jeśli tylko taka wchodzi w grę).

                   Dr. Przemyslaw Rachowiak
 Department of Systematic Zoology, Adam Mickiewicz University
            Fredry 10, 61-701 Poznan, P O L A N D
      phone: (48)(61) 852 34 96, fax: (48)(61) 852 36 15
 mailto:rachp_at_hum.amu.edu.pl http://hum.amu.edu.pl/~rachp/
      Polish characters? Only ISO-8859-2 (ISO-Latin-2)!