Re: Czujniki+cos+komputer

Autor: Dariusz K. Ladziak (ladzk_at_ite.waw.pl)
Data: Fri 13 Jun 1997 - 08:08:15 MET DST

On Thu, 12 Jun 1997 19:28:38 GMT, ZmienNa_trzcionk_at_us.edu.pl (Piotr
Trzcionkowski) wrote:

>Ty myślisz o sieci magistralowej a to koncepcja TOKEN RING co wyraźnie
>napisano i istotnie da się zrealizować na rs choć niekoniecznie jest
>to najlepsze rozwiązanie.

Zrealizowac to sie da i zlapanie lewa reka za prawe ucho!
Tylko po co?

Jak niby stworzyc siec na RS232? napisalem wyraznie - na jednym kablu
moga wspolpracowac tylko dwa urzadzenia! Czyli dalej - drugim portem
szeregowym? Mozna, czemu nie, tylko ze 485 przy tym samym protokole
transmisji znacznie upraszcza sprawe, a wspomniany przeze mnie
standard rownolegly gpib (iec625. ieee488, hpib), na ktorym wzorowany
jest protokol dostepu w RS485 ma sporo cech sieci tokenowej. W ogole
pojecie "siec tokenowa" odnosi sie bardziej do warstwy programowej,
zas problem z RS232 polega na czysto ukladowej niemoznosci podpiecia
wiecej niz jednegonadajnika do linii. Jak zatem wiecej niz dwa
urzadzenia maja przekazywac dane? jesli jedno ma podlaczone nadajnik,
to zaledwie kilka z pozostalych moze miec do tejze linii podlaczony
odbiornik. A teraz najtrudniejszy wybor - ktore z nich ma miec prawo
nadawania? Przypominam, ze przydzial tego prawa jest dokonywany w
skali dzialania konfiguracji sprzetowej na wiecznosc - dokonujemy go
bowiem lutownica. Jak zmienimy okablowanie - to nie ta konfiguracja, a
jak nie - yto inne urzadzenie nie ponadaje. Tak wiec realizacja
jakiejkolwiek sieci opartej o pojedynczy port RS232 ogranicza sie do
sieci z dwoma urzadzeniami.
Dlatego tez proponowalem RS485, przejsc na to mozna nawet z gotowego
RS-232, wystarczy dolozyc warstwe nadajnikow symetrycznych
trojstanowych, reszta to program.

Darek