Re: Uniwersalne kody (serial numer) do wiekszoSci programow uzyt

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_intrepid.pm.waw.pl)
Data: Sun 11 May 1997 - 12:57:08 MET DST

lewando_at_ibm.net (Andrzej Lewandowski) writes:

> To co, ile ja zaoszczedze jak
> zamiast HP-UX czy QNX wezme Linuxa? Dwa dni pracy konsultanta?
> A jak cos walnie, to co? Konsultant platny $1200 dziennie bedzie
> browsowal po Webie zeby znalezc support?

Widzisz... To zupelnie nie na tym polega. Otoz to, ze Linux jest darmowy
jest tylko konsekwencja dostepu do zrodel i sposobu, w jaki zostal
stworzony. Ale w zadnym przypadku nie jest to jego zasadnicza zaleta -
nawet w nienajbardziej bogatej firmie, jaka jest Palac Mlodziezy, kupno
prawie dowolnego systemu operacyjnego nie stanowi problemu. W tej chwili
zastanawiamy sie np. nad Alpha, i koszt Digital Unix jest maly w porownaniu
do ceny sprzetu (np. przy cenie ok. $10000 jest to <20%). Poza tym
instytucje edukacyjne (czyli np. PM) maja zwykle duza znizke.

Tyle ze my wolimy odpalic na danej maszynce Linux'a, niz meczyc sie z
softem, ktory tylko teoretycznie ma support, na upgrady czeka sie miesiacami
(w porownaniu do np. kilku godzin w przypadku Linux'a), i ktory dodatkowo
jest dziurawy jak ser szwajcarski.

Moze nie w PM (tam, ze wzgledu na ograniczone fundusze, musimy zawsze
dokonywac trafnego wyboru), ale w kilku firmach, w ktorych troche pracuje,
byly eksploatowane rozne systemy operacyjne, i niektore z nich zostaly
zastapione Linux'em. I jakos tak sie sklada, ze nikt nie chce robic
odwrotnej zamiany. I nie jest tak, ze ja tam wszedzie jestem adminem.

Owszem, jest jedna wada: jesli Linux nie bedzie dzialal, to sie dobiora
_mi_ do d*. Jesli nie bedzie dzialal system komercyjny, to mam d*
bezpieczna. Ale ja przewiduje, ze Linux jednak bedzie dzialal.

Inna sprawa, ze jesli metoda postawienia Linux'a (np. niedawno - jako
routera) da sie zaoszczedzic np. 25000 zl (z czego, rzecz jasna, czesc
mi sie nalezy), to i tak nie wiadomo, czy te zaoszczedzone pieniadze
nie pojda na nowa wykladzine w hallu (choc stara tez nowa), albo jeszcze
gorzej - na podatek od zysku.

--
Krzysztof Halasa