Re: Off topic: Linux vs M$ Bylo: SIEC w bloku!

Autor: Tomasz Stafinski (stefan_at_ds3pc76.pol.lublin.pl)
Data: Thu 10 Apr 1997 - 17:52:55 MET DST

4CFAFA.37BA_at_csbi.katowice.pl>
Marx <mna_at_csbi.katowice.pl> pisze:

[..]
> nie o to chodzilo. chodzilo o porownanie Word 6 i 7 w 95' - a tu wg mnie
> chodzi tak samo.

> A tu sie nie zgadzam - jesli masz 32 MB (a tyle musisz miec co najmniej,
> aby uzywac NT), to niektore rzeczy sa szybsze a niektore wolniejsze -
> sam sprawdzalem (oczywiscie odczucie subiektywne)

Chodziło mi oczywiście o ogólną sprawność Worda a ta (IMHO) jest
niższa w W'95 i NT niż w 3.11.

[...]

> ja tez nie ale jak sie zdecydowalem na 95' to nie mam wyjscia - wszystko
> ma swoje wady
Poczekaj aż wyjdzie jakiś Win 97, czy inna chorowizna - nie przesiądziesz
się??? Nie wierzę :)))))

[...]

> niestety nie wszytko co chce odpale na Linuxie, mimo iz
> faktycznie chodzi na nim wiele rzeczy. Moim zdaniem za 4-5 lat Linux
> bedzie na tyle dobrze oprogramowany, ze jedyna rzecza przeciwko bedzie
> brak nowych gier (choc kto wie?)

Quake to nie nowość? Co prawda idSoftware to chyba na razie jedyna
firma, która wypuszcza porty gier (komercyjnych) na Linuxa, ale może
to się zmieni.

> A co mnie to interesuje co on robi? Ale jesli juz piszesz, to napisz co
> takiego on robi?

Dziesiątki demonów, obsługa zabezpieczeń, co parę minut jakieś zlecenie
od crona; a co w tym czasie robi Winda? Powiem Ci jakie demony u mnie
startują, a Ty powiesz mi jak chodzi Winda obsługująca tyle rzeczy i
jak często się wywala. :)

> pod jakim wzgledem? podaj jakies szczegoly, to moze byc interesujace

Dynamiczna zmiana rozmiaru bufora w zależności od zapotrzebowania
na pamięć przez aplikacje chociażby. Nie wiem jak jest to rozwiązane
w Windzie 95, ale w DOS/Win 3.1 to była tragedia.
IMHO najlepiej i tak to jest zrobione w OS/2, później linux
i na szarym końcu Win (subiektywne wrażenie).

> [..]
> niestety... ale ja mam tylko jedna drukarke, a do powaznych prac
> zatrudniam DTP czyli PageMakera.
Ależ TeX/LaTex to właśnie kombajn do DTP.
> Swoja droga jestem ciekaw czy Linux i reszta (TeXy i inne) poradza sobie
> z np zlozeniem i wydrukowaniem pracy magisterskiej z wykresami (a pod
> czym je zrobic), tabelkami, rysunkami (tez czym je rysowac) zarowno
> wektorowymi jak i bitmapowymi przy uzyciu roznych czcionek (ile polskich
> czcionek ma Linux?) z automatycznym spisem tresci, wypunktowaniami,
> automatycznymi spisami rysunkow i skorowidzem, ze sprawdzeniem pisowni
> dobrym polskim slownikiem oraz oczywiscie z wydrukowaniem w kolorze na
> dowolnej drukarce?
Właśnie zamierzam pisać pracę dyplomową w LaTeXu.
   Wykresy jeszcze nie wiem pod czym będę robił ale narzędzia do
wizualizacji danych na Unixa są naprawdę potężne.
   Z tabelkami w LaTeXu można zrobić praktycznie wszystko.
   Rysunki możesz rysować w czym chcesz. Wrzucenie ich do LaTeXa nie
stanowi większego problemu: *.ps, *.bmp i *.pcx a konwersja innych
formatów do tych trzech nie stanowi _żadnego_ problemu w żadnym
systemie.
   Polskie czcionki w TeX/LaTeX wyglądają znacznie lepiej niż pod
Windą chociażby dlatego, że w ich opracowaniu pomagali najlepsi
polscy typografowie (chyba tak się nazywa ten zawód) a ile ich jest?
U mnie TeXowych czcionek (polskich) jest ich wystarczająco dużo
(zdaje się, że coś koło setki). A wszystkich fontów (u mnie) jest
dokładnie 13321 (tak, dobrze czytasz) a z większości z nich przy
odrobinie wprawy można sklecić polskie znaczki.
   Automatyczny spis treści oczywiście również jest. Spis rysunków
-a jakże. Jeszcze, żeby było lepiej, to w tekście nie odwołujesz się
do numerów rysunków ale do ich nazw (które sobie dowolnie nadajesz)
Podobnie z równaniami. Eliminuje to konieczność sprawdzania numerów
po np. dodaniu równania.
   Wypunktowania, numerowanie, co tylko chcesz też jest. Z dowolnymi
znakami, w dowolnej kolejności, zagnieżdżaniem itp.
   Skorowidz też można zrobić bez żadnego problemu.
   Ze sprawdzaniem polskiej pisowni może być problem. Ściągnę sobie
polski słownik do ispella, sprawdzę jak działa i wtedy coś powiem.
   Z wydrukowaniem również nie ma żadnego problemu: drukowałem
na igłówkach, atramentówkach HP, LasertJetach - zero problemu.
Z tego co wiem nie daje się drukować na drukarkach GDI.
   Aha, dodatkowo TeX poprawnie dzieli polskie wyrazy, możliwości
edycji równań są praktycznie nieograniczone, nieograniczony jest
również zestaw symboli. Potężnym narzędziem jest również BiBTeX
(spis literatury w postaci bazy danych) - w tekście również
odwołujesz się do nazwy pozycji (którą sam nadajesz) a nie do
numeru, który może się zmienić.

> Szczerze mowiac nie wierze w to, ale moze sie myle.

Mylisz się, mylisz. Po więcej informacji odsyłam do książek:
1. Leslie Lamport, "LaTeX System przygotowywania dokumentów".
2. E. Rafajłowicz, W. Myszka, "LaTeX Zaawansowane narzędzia".

> Marek Nazarko

* Stefan            Tomasz Stafiński *
* mailto:stefan_at_pluton.pol.lublin.pl *