Re: Co to jest Bus Mastering?

Autor: Sebastian Maleszewski (sebal_at_free.polbox.pl)
Data: Wed 02 Apr 1997 - 13:19:08 MET DST

Jaroslaw Lis wrote:

> On Tue, 01 Apr 1997 16:11:41 +0200, Sebastian Maleszewski
>
> To akurat wyjatkowo kiepski test.
>
> Wlasciwy jest taki
>
> w jednym okienku DOS - w petli copy duzy_plik nul /b
> w drugim - jakis benchmark procesora. Najlepiej wlasnej roboty, bo
> firmowe maja duzy rozrzut.
>
> Efekt - u mnie czytanie dysku marnuje jedynie 20% mocy procesora.
>
> Tylko jeden warunek - Okienko czytajace musi byc 'na wierzchu'.
> Inaczej zajmuje jeszcze mniej procesora, ale zwalnia niemilosiernie.
> Taka to i ta MS wielozadaniowosc.
>
> J.

Wspomniany przeze mnie test zostal zaproponowany przez ludzi, ktorzy
maczali palce przy tworzeniu driverow i jest przeznaczony dla zwyklego
smiertelnika, ktoremu liczby w rodzaju 20%, 50% czy tez 90% zajetosci
procesora nie wiele mowia. O wiele bardziej do zwyklego uzytkownika
nie-informatyka przemawia fakt, ze przy odpalonym 10 krotnie kopiowaniu
moze on nadal cos jeszcze z komputerem zrobic (tzn. uzyskuje odpowiedz
szybciej, niz bez BusMastering). Pewnie sie ze mna zgodzisz, ze dla
zwyklego uzytkownika nie ma znaczenia, czy jego procesor nudzi sie
przez 50% czy tez 20% swojego czasu. Wazne jest, zeby w momencie, gdy
trzeba cos zrobic, zrobil to szybko i sprawnie.
Opisany przez Ciebie test ma znaczenie tylko teoretyczne np. dla
studenta informatyki. Sam pamietam, ze tego rodzaju testy byly
dla mnie i kumpli wyrocznia - gralo role np. ile pokazuje SysInfo,
ile Checkit, itd. Teraz natomiast, gdy czlowiek ma konkretna prace
do wykonania i nie ma czasu na akademickie dywagacje istotne jest,
ze jak zapuszczam kompilacje, to ma ona sie jak najszybciej zakonczyc.
Co z tego, ze o komputerze P150+ z super-dyskiem wszelkie testy mowia,
ze jest lepszy od marnego P100, podczas gdy wspomniana kompilacja
zajmuje niemal dokladnie tyle samo czasu?
Tak wiec zauwaz, ze nie ma jedynego prawdziwego testu, zaden nie jest
wyjatkowo kiepski, ani zaden nie jest wlasciwy - najwazniejsze jest,
do czego komputera uzywasz i czy spelnia on Twoje oczekiwania.
A to, czy po spelnieniu tych oczekiwan zostaje mu 50% czy tez 90%
wolnego czasu nie ma zadnego znaczenia.

                                 Sebastian Maleszewski
                                 (byly student, teraz traktujacy
                                  komputer jako narzedzie pracy)