Re: Pytania o plyte glowna!!

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Sun 30 Mar 1997 - 19:07:22 MET DST

Chcialbym zauwazyc, ze procesory Pentium posiadaja dwie nozki (piny)
przeznaczone do ustawiania mnoznika czestotliwosci. Odpowiednio podajac
na nie mase badz Vcc uzyskujemy odpowiednie ustawienia czestotliwosci.
Jako ze nozki sa dwie i dwa mozliwe poziomy sygnalu to mamy 4 kombinacje.
W tej chwili jest to 1.5x, 2x, 2.5x oraz 3x. Akurat cztery rozne. Inna
sprawa jak sobie stan tych pinkow interepretuje procesk - bo oczywiscie
wcale nie musi zgodnie ze specyfikacja (vide Cyrixy 6x86 i AMD K5).
Starsze Pentiaki moga wykazywac pewne "inwalidztwo" i nie dac sie ustawic
z wyzszymi mnoznikami, pracujac np. tylko z 1.5x oraz 2x.

Intel oficjalnie informuje, ze nie zamierza wypuscic czystego pentium
szybszego niz 200MHz. Nie wypowiadal sie w sprawie Pentium MMX,
aczkolwiek brak w opisach plyt glownych, nowych chipsetow czy
jakichkolwiek materialach chocby wzmianki o szybszych prockach niz
200MHz. Nieoficjalnie tez podaja, ze nie bedzie szybszych P5.

Wlasciwie lada dzien powinien pojawic sie Pentium II - takie poprawione
PentiumPro dla szarego kowalskiego. Sporo wieksza predkosc powinna w
krotkim czasie zpowodowac masowy przeskok, tak wiec pod koniec roku
szacuje ze 30% nowych, sprzedawanych komputerow bedzie mialo Pentium II
na pokladzie. A dla reszty wystarczy Pentium 133/166/200 (MMX)
(pamietajmy, ze cena Pentium 200 to nadal sporo ponad 2000zl).

Nie wiem wiec po coz mialby byc taki mnoznik i co tez mozna jeszcze
ciekawego w ten sposob ustawiac ;) IMHO to na razie bzdura. Czy komus
udalo sie puscic Pentium x3.5? :))) Nawet na "cudownym" Abicie...

Predzej bym szukal mozliwosci w rodzaju 83MHz x 3... Poza tym jak pisalem
wyzej - w najblizszej przyszlosci nie wydaje mi sie aby pojawily sie na
rynku szybsze i tanie (ogolnodostepne, czyli takie na jakie mozesz sobie
pozwolic) procesory. Reszta bedzie dzialala jak chociazby 5x86 AMD czyli
bedzie sobie interpretowac mnoznik sama, wedlug potrzeby ;)

Czyli np. jesli taki bios rozpozna, ze ma procesor AMD K6 i bedzie
swiadome, ze mnoznik x2 oznacza w nim tak naprawde x4 to po upgrade
powinien ci wyswietlac wlasnie takie wartosci. a jesli nie - nie martw
sie bo i tak pewnie bedzie dzialac.

SoftMenu nie jest btw. dobrym rozwiazaniem. Moim zdaniem to pakowanie sie
w klopoty. Ale w dobie Win95 i innych idiotyzmow pewie za chile zostane
zakrzyczany ;)

Intel mowi nie, ja takiego uzywam ;) co o tym sadzic - czas pokaze.

karpio