Re: Program do testowania Seagate'a

Autor: Romuald Zylla, T.Uni. of Lodz, PL (zylla_at_lodz1.p.lodz.pl)
Data: Fri 21 Mar 1997 - 18:19:33 MET

At 14:46 97-03-21 +0100, you wrote:
>Czesc
> Mam stary dysk Seagate'a ST??? 105 MB.
...... ciach
> ale nie znam dnia, ani godziny...

>Tak wiec mam pytania:

>2. Skad wziasc oprogramowanie do testowania Seagate'a ST ? - na stronie
> Seagate'a nic nie znalazlem,

  Jesli to jest dysk typu MFM albo start model ATbusowgo bez takich
  rzeczy jak translacja sektorow itp to powinienes uzyc programu
  SpinRite (dosc stary) lub Calibrate z pakietu Norton Utilities
  (bodajze wersja 5 lub 6). Te programy potrafia zrobic preformat
  bez utraty danych. Ten preformat polega na powtornym nagraniu
  sciezek w nowych miejscach - lekko przesunietych wzgledem orginalnie
  nagranych wskutek mechanicznego zuzycia lozysk ramion trzymajacych
  glowice.
A propos.
  nowe dyski nie wymagaja takiej reincijalizacji gdyz pozycjonowanie
  glowic polega na sledzeniu mocy sygnalu pochodzacego z glowicy
  i odpowiedniej kompensacji polozenia przez mechanizm servo.(w skrocie)

>3. Czy test pamieci komputer'a podczas startu, a pozniej powtorzony przez
> HIMEM'a jest wystarczajacy do stwierdzenia, ze pamiec jest niewinna ?

  Na pewno nie. Ten test sluzy tylko do wykrycia ile fizycznie pamieci
  siedzi w komputerze i jakie adresy odpowiadaja pamieci RAM.
  Do prawdziwego sprawdzenia czy pamiec jest sprawna nalezy uzyc
  programu Checkit wersja 3.0 lub ktoregos programu z pakietu Norton Util.
  Uwaga: przy testowaniu tym programem nie nalezy ladowac w config.sys
   EMM386.EXE. HIMEM.SYS tez chyba jest fuj (system sie restartuje)

>4. Czy poskrecane kable w srodku, a takze sposob zamontowania dysku (gdzie
> gora, a gdzie dol ?) mogl miec wplyw na moje problemy - przedtem przez
> pare lat nie mialem zadnych problemow,

  Dla starego dysku moze to miec znaczenie.
  Radze powrot do pozycji w ktorej pracowal ostatnie kilka lat.

--
Romek