Re: Intel - Pentium II, 400MHz P6

Autor: Piotr Sobczak (piotrs_at_tch.waw.pl)
Data: Fri 21 Mar 1997 - 16:16:26 MET

Marcin Szplit napisal (-a) :

> No dobrze, ale czy ten procesor bedzie nadal chodzil z zewnetrzna
> czestotliwoscia 66MHz ?
> Jesli tak to ten przyrost mocy obliczeniowej moze
> nie byc wcale taki imponujacy jak sie wydaje. Z tego co czytalem to nowe
> czestotliwosci na plytach maja sie pojawic dopiero przy okazji procesora
> Deschutes (prawdopodobnie 100 MHz). Poza tym czy moglbys podac jakie plyty
> supportuja czestotliwosc 433 i procesor Klamath. Chyba nie ma ich jeszcze w
> sprzedazy ?

Male wyjasnienie. Intel zaprezentowal uklad 433 MHz tylko dlatego aby
pokazac jak bardzo sa z technologia do przodu i nie byla to prezentacja
nowego procesora z wyzsza czestotliwoscia. Uklady z ta czestotliwoscia jednak
nie ukaza sie wczesniej niz pod koniec 1998 roku. W tej chwili wymagane jest
specjalne chlodzenie i zasilanie.
Co do zewnetrznej czestotliwosci to w wypadku procesorow x86 nie wyglada
to wcale tak zle bo procesory innych typow (Alpha, MIPS, PowerPC,
UltraSPARC itd) mimo swoich ogromnych mocy obliczeniowych czesto
kilkukrotnie przekraczajacych moc najsilniejszego PPro maja szyne zewnetrzna
taktowana 33-75 MHz przy szerokosci do 128 bitow. Moc maszyn z tymi
procesorami lezy rowniez w odpowiednio duzej i szybkiej pamieci synchronicznej
cache (kilka MB), szerokiej szynie danych do pamieci (czesto 256-512 bitow i
wiecej, z przeplotem miedzy bankami; im wiecej bankow zapelnionych tym
lepiej bo szybciej). Przeciez te maszyny obasadza sie normalnymi SIMMami lub
DIMMami i to nie zadne tam EDO czy SDRAM tylko normalne FPMy 70ns z
parzystoscia.
Plyty dla PPro gdzie mozna ustawic wiecej niz 200 MHz to ASUS (333 MHz) i
Tyan (266 MHz). Na Cebicie mozna bylo obejrzec kilka plyty dla Klamatha
(choc Intel podobno zabronil). Pojawia sie w sprzedazy po premierze samego
procesora. Nie jestem pewien ale chyba na plytch dla Klamatha nie bedzie sie
ustawialo czestotliwosci tak jak to bylo do tej pory z innymi procesorami. W
koncu Klamath to nie pojedynczy "scalak" ale plytka z procesorem, cache i
TAG i na niej moze byc juz ustawiony sprzetowo odpowiedni mnoznik (Klamthy
beda pedzone wielokrotnoscia 66 MHz).

Piotrek