Re: szkoda [bylo odp. dla Grega na Dygresja-2skaz.]

Autor: Artur Bartnicki (archie_at_igo23.igo.wroc.pl)
Data: Tue 11 Mar 1997 - 17:49:52 MET

Marek Sokol wrote:
[ciach - o kradnącej program studentce]
> jaka szkode wyrzadzila ta studentka?
> przepisy prawa nie definiuja wprost pojacia szkody. w praktyce
> przyjmuje sie, ze jest to roznica miedzy takim stanem dobr
> poszkodowanego, jakim dysponowalby on gdyby zdarzenie nie zostalo
> wywolane, a stanem jaki wytworzyl sie w wyniku zdarzenia. szkoda moze
> miec charakter majatkowy(uszkodzone lub zniszczone mienie, utrata
> zarobkow lub korzysci) lub niemajatkowy (cierpienie, bol)

OK. Czy prawo własności autora do jego dzieła to jest wartość?

Prawidłowa odpowiedź: jest. Wartość niematerialna, niemniej jest.
Otóż ta studentka kopiując program pozbawiła autora (lub tego, na kogo
autor scedował swoje prawa) prawa dysponowania swoją własnością
i pozyskiwania korzyści z posiadania tej własności.

Przykład. Jesteś taksówkarzem. Jedziesz do pracy. W pewnym momencie
zatrzymuje Cię facet, wyciąga pistolet i każe wyłazić. Wysiadasz.
Gość odjeżdża. Wieczorem znajdujesz pod domem samochód z listem:

"Szanowny Panie!

Oddaję pożyczony samochód. Paliwo uzupełniłem. Spaliła się świeca, więc
kupiłem nową. Musiałem dziś mieć samochód, albowiem jutro zdaję egzamin
na prawko, a na dodatkowe jazdy nie miałem kasy."

W łeb nie dał. Samochód oddał (czyli stan po sprawie jest taki, jak
przed,
a nawet lepszy - nowa świeca). Niby wszystko jest w porządku, niemniej
jednak wszyscy chyba się zgodzimy, że czyn jest karalny. Bo gość
(1) pozbawił możliwości zarobkowania (cały dzień w plecy!) i (2)
bez pozwolenia dysponował cudzą własnością.

W powyższym przykładzie może mylić fakt, że gość groził pistoletem.
OK. Niech zatem gość samochód bierze w nocy spod domu i odstawia bez
draśnięcia, z uzupełnionym paliwem itp. Nawet nie ma strat z tytułu
utraconego dochodu ("bo właściciel i tak go nie używał"). Ale i tak
karalne - bo BEZ ZGODY WŁAŚCICIELA!

    Artur "Archie" Bartnicki              work: (0-71) 48 81 93
    mailto:archie_at_igo23.igo.wroc.pl       home: (0-71) 21 92 71