Re: Obraz FLASH biosu

Autor: Pawel Komos (progel_at_szc.ternet.pl)
Data: Sun 09 Mar 1997 - 08:09:20 MET

Bogdan Gajewski <bogdang_at_free.polbox.pl> napisał(a) w artykule
<01bc2bff$f4073860$LocalHost_at_bogo>...

> Pawel Komos <progel_at_szc.ternet.pl> napisał(a) w artykule
> <01bc2bea$b45a7520$LocalHost_at_progel>...
> BIOS
> napisac
>
> Po czym wywnioskowales ze bios rozkompresowuje sie przy ladowaniu do
RAMu?

Komputer z uszkodzona pamiecia dzialal baaaaaardzo wolno i na ekranie
pojawil sie
najpierw meldunek mowiacy ".... compressed BIOS ..." czy cos w tym rodzaju.
Po wyjeciu ROMu z plyty i wczytaniu zawartosci programatorem znalazlem ten
tekst. Byl to nawiasem mowiac jedyny czytelny tekst w calym tym ROMie. Stad
moj wniosek byl prosty.

> Muj EEPROM ma pojemnosc 128KB wiec wydaje mi sie ze jest podzielony na
> dwie czesci po 64KB przelanczane w obszarze f000:0000 -f000:ffff.(Nie
> jestem tego pewny)

Sadze, ze nawet gdyby BIOS mial chodzic z ROMu nie ma potrzeby przelaczania
bankow w trakcie normalnej pracy - w koncu BIOS do Pentium nie robi on
wiele wiecej niz w 386, a tam wystaczalo 64KB i bylo jeszcze sporo miejsca.
Jedyne co zostalo rozbudowane to SETUP - np. ten graficzny w AMI.
Wystarczy wiec przelaczenie na SETUP lub normalna prace. Poza tym z
pewnoscia wiele zalezy od producenta BIOSu i od tego wlasciwie nalezalo
zaczac dyskusje. Ten, w ktorym widzialem dekompresje to byl Award.

> A co sie stanie gdy wylacze opcje shadow bios?

Sprawdz, czy w ogole mozesz to zrobic :-). W setupie (przynajmniej Awarda)
nie ma takiej opcji. To potwierdza moja teze o dekompresji BIOSu.

>Z przepisaniem widocznej czesci mainBIOS nie ma problemu,
>ale jak odczytac czesc nie widoczna.

Z powyzszego wynika, ze nie ma czesci niewidocznej w czasie normalnej
pracy.

>Moze wiesz (ktos wie) jak zapisac cos do RAM preslaniajacego
ROMBIOS?(plyta
>GA-586HX tj. intel triton2 chip 82439+82371)

Ciezka sprawa. Trzeba manipulowac rejestrami managera pamieci (zdjac read
only). Zdaje sie, ze to jest w procesorze ale glowy nie dam.

A tak wlasciwie, to co chcesz zmienic w BIOSie? Moze da sie to zrobic
inaczej? Potrzebe modyfikacji BIOSu mialem tylko raz - w czasach gdy 386
to byl dobry serwer trzeba bylo dla owczesnych wersji NetWare wpisywac
parametry dysku do tablicy dyskow. NetWare nie obslugiwal wtedy dyskow
'User' i jedyna metoda bylo wpisanie odpowiednich wartosci do ROMu.

Pozdrowienia
Pawel Komos
progel_at_szc.ternet.pl