Re: 2 osoby skazane za piractwo komputerowe (z GW)

Autor: Piotr Wiewior (wiewior_at_fuw.edu.pl)
Data: Sat 08 Mar 1997 - 12:00:22 MET

Marek Oberman wrote:

> Ow znajomy jezdzil 5 lat w pogotowiu ratunkowym ostatnia pensja
> 3 mln na reke. Zona bez pracy + dwoje dzieci. Jadac na wakacje
> wywiozlem do niego moja stara 386. Wujaszek nauczyl sie obslugi tak
> nie lubianego przez Ciebie Worda i wogole windozy. W zeszlym roku w
> Ostrowcu powstaly 3 duze firmy, kosmetyczna i cos tam jeszcze.
> Obecnie ow czlowiek pracuje przy poczcie w takiej firmie
> tzn. pisze jakies listy, zamowienia itp.(na kompie oczywiscie) Na
> starcie dostal 8,5 mln na reke (smieszne co) ale tam zarabia tyle
> co wladze miasta i jest z tego dumny.

Przepraszam ale musze sie wtracic:
Wyobraz sobie, ze ow Twoj znajomy po wlozeniu duzego wysilku,
niezliczonej
ilosci nieprzespanych nocy, etc. napisal jakas aplikacje np. do
obslugi tej firmy kosmetycznej. o ktorej wspominaales.
I teraz znajomy ekspedientki z tej firmy (czy jakiejkolwiek innej osoby)
kopiuje sobie ten program i albo sprzedaje go innym firmom kosmetycznym,
albo daje do przekopiowania. I zamiast spodziewanego zysku, ktory Twoj
znajomy
moglby z tego swojego produktu osiagnac, dostaje fige z makiem.
Czy teraz takze rozgrzeszy on tego pirata, ktory mu ukradl jego soft?
No bo przeciez ten pirat tez mogl byc bezrobotny, miec na utrzymaniu
zone,
dzieci (moze i kochanke ? :-))?

To cale powyzsza wydumamana sytacja miala mi posluzyc do tego, iz nie
mozna
oceniac pewnych postepkow w zaleznosci od "punktu siedzienia". Nie chce
nikogo
przekonywac do zaprzestania pirackich praktyk i uzywania nielegalnych
kopii softu
(nawet w najbardziej szczytnych celach - bo mysle, ze cel nie uswieca
srodkow)
ale jak juz ktos to robi, to wydaje mi sie, ze nie nalezy sie tym
chwalic.

Pozdrowienia - Piotr Wiewiór

Piotr Wiewior
University of Warsaw