Re: AVI i MPEG

Autor: Robert Slaski (slaskir_at_ee.pw.edu.pl)
Data: Thu 27 Feb 1997 - 20:26:42 MET

Grego_at_RMnet.it (Gregorio Kus) wrote:

> [...]
>bez zauwazalnej utraty jakosci, a sa i takie ktore wymagaja znacznego
>zmniejszenia kompresji. Ogolna zasada jest oczywiscie bardzo prosta:
>kiepsko zrobiony MPG bedzie gorszy od swietnie zrobionego AVI i tyle.
>Podobne efekty mozna zaobserwowac juz przy porowaniu GIF/JPG. Wiekszosc
>normalnych zdjec wyjdzie kilkakrotnie mniejsza w formacie JPG przy
>niezauwazalnej utracie jakosci. Natomiast mam wspaniala kolekcje
>japonskich grafik erotycznych - chcialem ja przetransponowac na JPG
>bo w GIFach zajmuje za duzo miejsca, ale musialem zrezygnowac, efekty

Format GIF jest formatem kompresji bezstratnej, JPEG - stratnej
(aczkolwiek mozemy przy kompresji wybrac pomiedzy wielkoscia pliku a
stopniem znieksztalcenia). Prawda jest ze stosunkowo malym kosztem
mozemy w JPEG zmniejszyc wielkosc pliku dwukrotnie (podprobkowanie
chrominancji - jak w TV kolor), zalezy tylko co rozumiemy pod pojeciem
'stosunkowo malym kosztem'. Najlepsze obrazki (czyli japonskie grafiki
erotyczne ;)) traca najwiecej.
A wracajac do AVI - zalezy jakiego kodeka uzyto. Format AVI, w
przeciwienstwie to MPEG, nie jest formatem kompresji sensu stricto,
sluzy wylacznie jako opakowanie dla danego kodeka (COder - DEcoder),
ktorym moze byc Intel Indeo, RLE, Cinepak itp. Kazdy z nich zapewnia
bardzo rozna jakosc odtwarzanego obrazu i co wazniejsze, jakosc ta
jest uzalezniona od tego JAKA sekwencje video poddajemy kompresji.

Pozdrawiam

Robert

:-)) Tip of the day:
     Jezyk najlepiej znany wszystkim programistom
     to przeklenstwa.