Ergonomia monitorow

Autor: Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.it)
Data: Wed 12 Feb 1997 - 02:29:29 MET

Napisal do mnie ktos (nie podaje nazwiska bo moze nie zyczyc
sobie), z prosba o pomoc w sprawie monitora. Chociaz nie czulem
sie specjalnie powolany do odpowiadania na taki temat, jednak
wysmazylem odpowiedz (jak zazwyczaj - najwyzszej jakosci)
i nie chca by sie takie arcydzielo marnowalo dla jednej tylko
osoby forwarduje go (to arcydzielo) na liste.
:-)
a tak juz bardziej powaznie - ja pisze tylko dwoma palcami
(w porywach do czterech), wiec mimo iz pisze bardzo szybko
[ale - bardzo szybko ... jak na dwupalcowego :- ) ]
to jednak troche czasu mi to zajelo, wiec jesli ktos jeszcze
na tym skorzysta, to bede mial lepszy stosunek efektywnosci
do wysilku
[a mialo byc powaznie ... Grego, jestes niepoprawny]

On Tue, 11 Feb 1997 10:24:40 +0100, [xxx] wrote:

>Pochwaliles sie nieopacznie sporym doswiadczeniem w ocenieniu jakosci
>monitora. Wlasnie zamierzam kupic nowy, a osobiscie mam 2 letnia
>praktyke tylko z jednym 800x600_at_60hz, a wzrok jeszcze nie taki
>tragiczny, dlatego wolalbym znac opinie kogos z wiekszym
>doswiadczeniem.

bez watpienia nieopatrznie, jak slusznie zauwazyles.
Mysle ze na liscie pecet jest wiele sob ktore w kwestii oceny
monitorow sa znacznie bardziej kompetentne odemnie.

>Jaka czestotliwosc odswiezania jest wedlug Ciebie odpowiednia do
>pracy? Normy mowia o 75Hz, czy istnieje dla Ciebie jakas optymalna
>wartosc, czy im wiecej Hz tym lepiej?

Problem z tym ze to sprawa indywidualnej wrazliwosci.
Mnie 75Hz nie mruga nawet na 17calach, a sa osoby ktorym
mruga i 15ka. Musisz to sam sprawdzic. Najlepiej robic to katem oka,
tzn. z twarza blisko monitora , przy ekarnie calym rozjasnionym
(np powiekszone na maks okno progmana windy 3.1 ze standardowym
bialym kolorem) skup wzrok na lewym gornym rogu monitora, ale
rownoczesnie zwracajac uwage na to co sie dzieje w poblizu srodka
ekranu (to powinno byc wtedy na krancu pola widzenia) - jak widzisz
miganie to znaczy ze kiepsko. Na ile to miganie jest istotne
szybko nauczysz sie rozpoznawac jesli zrobisz ta sama probe
z kilkoma monitorami roznej jakosci. Niektore beda migaly
straszliwie inne ledwozauwazalnie. wyrobisz sobie po prostu
miarke.

>Planuje zakup 17'' i prace w 1024x768, ale spotkalem sie z opiniami,
>ze to troche za duzy monitor do domu, bo wzrok sie psuje(?), czy
>moglbys sie podzielic wlasna opinia na ten temat?

To nie jest dokladnie tak, te zaleznosci nie sa takie proste.
Przeczytalem kiedys bardzo duzy, bardzo fachowy raport z jakiegos
instytutu ergonomii na ten temat. Twierdzili tam (i tak mnie to
zdumialo ze przepytalem osoby uzywajace zarowno notebook'a jak
i normalnego desktop'a, bo ja notebook'a nie uzywam) ze znacznie
rzadziej narzekaja na zmeczenie oczu osoby uzywajace notebooka
z niepodswietlanym, nawet i to 9cio-calowym ekarnikiem, niz osoby
siedzace wygodnie przed dobrym 14to calowym monitorem z ta sama
rozdzielczoscia! Okazuje sie ze nie jest to wylacznie wynik
"niemigotliwej" natury wyswietlaczy LCD, ale rowniez i innych
przyczyn z ktorych najwazniejsze okazaly sie dwie (ktore sprowadzaja
sie do jednej - do METODY PISANIA!) :

 1) Wiekszosc uzytkownikow komputerow nie opanowala "bezwzrokowego"
    pisania przez co musi bez przerwy przerzucac wzrok z ekranu
    na klawiature i zpowrotem. Mala odleglosc w przypadku notebooka
    (klawiatury od wyswietlacza) powoduje ze znacznie mniejsze sa
    ruchy galki ocznej, co za tym idzie mniejsze zmeczenie poruszajacych
    nia miesni.
 2) Jezeli ktos musi przerzucac wzrok z klawiatury na monitor - jest
    BARDZO WAZNYM (o czym wiekszosc uzytkownikow nie wie) aby klawiatura
    oswietlona byla z ta sama (mniej wiecej, rzecz jasna) jaskrawoscia
    z jaka swieci im w oczy monitor, tak aby oczy nie musialy za kazdym
    razem akomodowac sie do zmiennych warunkow oswietlenia.
    (ten warunek tez jest najczesciej spelniony przy pracy na notebook'u)

Poniewaz artykul byl przekonywujacy, a sam naleze do tlumokow ktorzy
po dwudziestu latach uzywania klawiatury nadal nie pisza bezwzrokowo
wiec zainstalowalem sobie specjalna lampe, ktora silnie oswietla mi
klawiature, nie swieci w monitor i nie swieci mi w oczy (umiesczona
jest tuz nad monitorem, poza jego brzegiem by sie w nim nie odbijala
i ma nieprzezroczysty klosz przechylony do tylu, aby mi nie zagladala
w oczy. Stwierdzilem znaczna poprawe komfortu pracy. (dawniej ustawialem
monitor na duza jaskrawosc, silny kontrast, klawiatura oswietlona byla
"jak popadlo", czesto tak tylko, byle bylo widac klawisze - w pokoju
prawie ciemno). Mam metalowe zaluzje w pokoju, w ktorym pracuje
i sa one zawsze zamkniete. Swiatlo sloneczne to wrog, kiedy siedzisz
przed komputrem. Ale znacznie wiekszy wrog to swietlowka! Ta, jak
sie nalozy przeslicznie i zinterferuje przepieknie, z mzawka~
monitora - po godzinie dostajesz oczoplasu godnego kota Jinksa po
upadku z 50 metrow na beton. (wiele biur, zarowno w Polsce, jak
w Italii, w ktorych uzywa sie komputerow oswietlonych jest jarzeniowkami
[dla oszczednosci pradu!])

  A wracajac do pytania - 17cali to ZA DUZO jesli mialbys na 17to
calowym monitorze ogladac film, siedzac w takiej od niego odleglosci
w jakiej siedzisz przy pracy z komputerem. Ale w filmie masz akcje
ktora sledzisz, bez przerwy (nie zdajac sobie z tego sprawy)
przerzucasz wzrok z jednego szczegolu na inny, a i obrazy sie
zazwyczaj dosc szybko zmieniaja, zarowno jesli chodzi o to co
przedstawiaja jak i o ogolny stopien jasnosci - to zmusza oczy
do ogromnej pracy, czego nie ma przy komputerze, obraz jest
statyczny, nie gonisz wzrokiem po calym ekarnie tylko "wisisz
na kursorze" i tak dalej. Tak wiec 17 cali nie zmeczy ci wzroku
bardziej niz 15, moze nawet mniej bo te same wielkoscia "fizyczna"
czcionki beda sie skladaly z wiekszej ilosci punktow, czyli beda
"gladsze", lepiej wypracowane. Zyskasz pozatym znacznie wiekszy
komfort pracy/operatywnosc (wiecej nie przykrywajacych sie okien)
nawet jesli nie uzywasz programow ktore z natury rzeczy zmuszaja
do wiekszego monitora (CAD, DTP, grafika etc)

Grego

Gregorio Kus         Grego_at_RMnet.it           Grego_at_cyberspace.org
ROMA, Italy          2ndAdmin_at_iName.com       Grego_at_FreeNet.hut.fi