Re: Dzieki intel? [Re: Dzi ki, IBM (Bylo: Re: Dzi ki, Gates

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_elza.xyz.lublin.pl)
Data: Wed 29 Jan 1997 - 12:06:21 MET

> tez jest blad. Pownno byc: "wiecej niz 1MB", bo wlasnie po wyzyskaniu
> A20 (czyli wlasciwie dwudziestej pierwszej linii adresowej) uzyskiwalo
> sie +64k-16. Z Twojej wypowiedzi mozna wywnioskowac ze pod DOSem
> (czystym) programy moga uzyskac wiecej niz 1.064M, a to nie prawda.

oczywiscie ze jesli masz komputer z procesorem lepszym niz 8086 to
pod czystym dosem mozesz miec dostep do dowolnej czesci pamieci. w AT
wprowadzono przerwanie 87 do obslugi pamieci ponad 1MB, i NIE jest to
jeszcze XMS. poza tym kto broni programiscie przelaczyc procesor w
tryb protected i samemu sobie robic z pamiecia co mu sie podoba? jest
tez kilka sztuczek z trybem real, dzieki ktorym tak naprawde nawet
bez przelaczania procesora w protected uzytkownik (propgramista) ma
dostep do calej przestrzeni adresowej i widzi ja jako ciagly obszar.
natomiast roznego rodzaju extendery, zwlaszcza emm386, qemm powoduja
problemy z poprawna praca tego typu programow - dlatego dla czesci
programow zostawiamy konfiguracje z samym himem.sys (nie przelacza
procesora w v86) a nawet w ogole czysta. oczywiscie jesli zalezy nam
na kompatybilnosci i mozliwosci krozystania z takiego oprogramowania
pod win, NT, OS/2 powinnismy korzystac ze standardowych mechanizmow
(XMS, EMS, DPMI, VCPI) a w razie ich braku zapewnic samemu ich
obsluge.

karpio