Re: Edukacja informatyczna (Bylo: Generator dzwieku)

Autor: Wojciech Galazka (wgalazka_at_chem.uw.edu.pl)
Data: Sat 11 Jan 1997 - 15:26:37 MET

Gregorio Kus wrote:

Obawiam sie ze ta cala dyskusja skonczy sie na tym
'co jest lepsze Pascal czy C'.

Oba te jezyki maja swoje zalety i wady, ktorych nie ma
sensu powtarzac bo je wszyscy znaja (kto nie zna -
polecam przesiedziec przez tydzien na comp.lang.c
i comp.os.msdos.programmer to wtedy doglebnie pozna)

Dla mnie przynajmniej istotne jest to, ze
1 na kazdym systemie jest kompilator C, a Pascala nie,
2 jest duzo bibliotek (czesto ze srodowisk unixowych, np
do obrobki formatw graficznych, a w Pascalu ich nie ma, a jesli
  juz to DOS oriented.
3 O ile pominiemy 'hardware dependend code' to C jest jedny
 (no 2 K&R i ANSI i roznice miedzy nimi sa latwo usuwalne) a Pascal to
 albo Pascal Wirtha (ohyda) albo Borland/Turbo Pascal (nieprzenosny
 wskutek dodania wielu dodatkow)
4 Kod w C daje sie wykorzystac 'obiektowych wersjach' C na
  roznych systemach. A slyszal kto o obiektowym Pascalu poza
  Borlandem (niii...)

> 1. o przenosnosci juz pisalem
 - jest przenosny, ale w srodowisku
    termianalowym input -> przetwarzanie -> output.
    Pisac w bibliotekach takich jak wxWin (w C++) zapewniajacych
    Motif I Windows look. A co Pascal daje przenosnosc jak piszesz
    pod GUI -> znowu niii...

> 2. szybki? w jakim sensie? w sensie generowanego kodu?
> nowoczesne kompilatory optymalizujace robia lepiej te wszystkie
     W jakim jezyku pisane ?

> drobne optymalizacje niz robi to programista uzywajacy tych
> drobnych "C-chwytow". Ide o zaklad ze kazdy nie banalny program
> napisany przezemnie w pascalu bedzie chodzil szybciej niz jego
> analog napisany przez 90% programistow pracujacych w C
     to swiadczy o slabosci programistow a nie jezyka

> 3. pozbawiony sztucznych nalecialosci ????
> tego to juz wogole nie rozumiem :-(
    jezyk ma prosta skladnie, jasno zdefiniowane
     priorytet operatorow (a w Pascalu AND dziala jak ma dzialac ?)
[ciach]
> ze C jest "pozbawiony sztucznych nalecialosci" w porownaniu
> z innymi jezykami programowania.
> Hmmmmmmmmmmmmmm
> z jakimi ???
        z BASIC, FORTRAN,
> chyba tylko z APL
        niestety, nie znam :(

> oczywiscie, jesli sie nie programuje pod DOSem.
a dlavczego pod DOSem sie nie uporano ?

> to miala byc w zamierzeniu zlosliwosc ?
tak :))

> gotow jestem zalozyc sie o skrzynke whisky, ze szybciej napisze
> kompilator C w pascalu niz Ty kompilator pascala w C
a narzedzia do pisania kompilatorw w czym sa napisane, a jesli nie
w Pascalu to dlaczego ? (latwiej znalezc kompilator C :)

> p.s. slyszalem ze visual c++ jest napisany w c borlanda

No coz www.microsoft.com to kiedys byla maszyna unixowa
a nie zachwalane Windows NT.

Wojtek