Re: AMD vs Cyrix (bylo: Cyrix)

Autor: Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT)
Data: Fri 03 Jan 1997 - 01:38:25 MET

On Thu, 2 Jan 1997 20:03:41 +0100, Andrzej Karpinski wrote:

>koprocesor jest zywcem sciagniety z konstrukcji klasy 486! przyklad? amd k5
>ma uklad wzorowany na amd 5x86/133 (porownajcie wydajnosc i czasy wykonywania
>instrukcji), zas cx6x86 przypomina nie wiedziec czemu cyrixa 5x86, czyli de
>facto mamy nieco poprawiony koprocesor z 486... to troche nie uchodzi w
>czasach pentiumpro... cena wysoka? 133MHz pentium jest naprawde wydajnym
>procesorem, zadowoli 98% uzytkownikow. a kosztuje ok. 700zl (na gieldzie
>jeszcze taniej). to nieduzo.

Karpio!
  czys ty sie wsciekl z tym koprocesorem i z tym pentium ?
a komoz to robi roznice koprocesor 2 razy szybszy?
(zeby to bylo orzad wielkosci to jeszcze)
najwyzej tym brakujacym 2% procentom, dla ktorych i tak pentium
to bedzie malo.
  [roznica miedzy tymi ktorym nie wystarczya Cyrix 133MHz
   a w zupelnosci wystarcza Pentium 133Mhz
   to bedzie najwyzej 0.02% uzytkownikow - wiem to z cala pewnoscia
   :-) ]

ja do dzis uzywam spokojnie 486DX4/100MHz
i wlasnie wyszedl odemnie [z placzem :-) ]
facet ktory ma Pentium 133MHz.
A dlaczegoz to wyszedl z placzem?
a dlatego ze zobaczyl jak smiga moja maszynka
w porownaniu z jego zlowiem.
I to mimo ze u mnie caly czas w backgroundzi siedzi
masa procesow (sa to programy ktorych on ani nie uzywa
ani nawet nie wie o istnieniu takowych).
Obydwaj uzywamy glownie OS/2.
I gdzie lezy roznica?
On ma 12MB RAM ja mam 40.
Kopa jakiego dostala moja maszynka przy przejsciu z 24MB
na 32MB (pozniej to juz mniej) nie ma nawet co porownywac
z kopem jakiego (ewentualnie) mialaby dostac przy przejsciu
na Pentiuma.

Reasumujac: jesli ktos ma ograniczone zasoby finansowe
  (nie sadze zeby dla wszystkich te 700zl
   to bylo "nieduzo" jak piszesz)
niech kupuje cyrixa jesli mu to pozwoli zaoszczedzic
na dodatkowe 8MB RAM.

Grego

P.S. Wlasnie wyprobowalem w moim komputrze upgrade
  (bo trafila mi sie okazja zrobic to za darmo)
  z intela DX4/100MHz na AMD 5x86/133MHz. Wrazenia -
  przyznam bardzo mieszane. W niektorych testach
  wzrost mocy obliczeniowej przekracza znacznie
  "najwyzszy mozliwy" (dokladniej - niemozliwy)
  wzrost 33%, co swiadczy o znacznej optymalizacji
  tego procesora w porowaniu z wyjsciowym 486
  (nazywac go klonem to juz obraza w przeciwienstwie
  do AMD 486, ktory rzeczywiscie byl zwyczajnym klonem)
  To powyzsze (o wzroscie) odnosi sie oczywiscie do operacji
  obliczeniowych na "integer'ach". W przypadku programow
  liczacych (w sensie stricto) malo ale np. intensywnie
  korzystajacych ze stosu ("ciezka rekursja" chocby test
  na wieze Hanoi) przyrost mocy obliczeniowej nie przekracza 10%.
  W przypadku koproca jest zdecydowanie gorzej:
  porting standardowego (aczkolwiek "ciut" przestarzalego,
  bo pochodzacego i jeszcze z czasow PDP11) testu linpack
  daje SPADEK mocy obliczeniowe w megaflopach o ok 15%.
  W innych testach bywa lepiej (np. "standardowy" MFLOPS
  daje WZROST o 25%) lub bez zmian ("standardowy" FFT)

  niepokojacy i niewytlumaczalny, bo oba procesory
  jada z ta sama czestotlwoscia MB i PCI) jest 5% spadek
  szybkosci w przekazywaniiu danych z pamieci do karty
  graficznej (bitBlt M -> S). W innych operacjach graficznych
  wszystko zalezy od "skomplikowania". Tzn. operacje proste
  jak "wykreslanie odcinkow" wykonuja sie nawet o kiilkanascie %
  szybciej a takie jak "pattern fill" nie odczuwaja zmiany.
  (i tu sa "obocznosci" np. wykreslanie linii
  poziomych przyspiesza o 13% a poziomych o 1%,
  stosunkowo latwo wytlumaczalne adresowaniem kolejnych
  bajtow w przyp. linii poziomych)

  Najwazniejszym testem jest jednak test absolutnie
  nieformalny tzn. "test uzytkownika". Oczywiscie
  musi to byc uzytkownik ktory na danej maszynce popracowal
  intensywnie przed i po upgrad'zie.
  W przypadku tego mojego upgrade'u - zmiany nie zauwazylem.
  Wiec o ile moge ze spokojnym sumieniem polecic 5x86/133
  komus kto ma DX2/66MHz, o tyle posiadaczom DX4/100
  radze odlozyc jeszcze troche pieniedzy i skoczyc jednak
  od razu na pentiuma. Oczywiscie jedynie wtedy jesli
  maja juz te 32MB RAM, bo jesli nie - to w ogromnej wiekszosci
  przypadkow skorzystaja wiecej na dokupieniu pamieci.

  Ja zas chyba wroce na DX4/100 jesli prawda jest (prosze
  o szczegoly) iz 5x86 potrafi wywracac linuxa przy kompilacji
  kernela.

  Wszystko to powyzsze bardzo mnie martwi, bo inzynierska
  uczciwosc nakazuje mi pisac jak jest, co zbadalem i stwierdzilem,
  natomiast serce i rozum (ten troche szerzej patrzacy a nie
  z inzynierskimi klapkami na oczach) nakazuja~ mi namawiac
  goraco wszystkich na cyrixy i AMDeki. Z tego samego powodu
  z jakiego tepie windoze: konkurencja jest nam wszystkim
  NIEZBEDNIE potrzebna.

  Nie mam niestety takich mozliwosci jak Ty, Karpio
  zbadania dziesiatek plyt z dziesiatkami procesorow.
  Jednak az tak zle z tymi Cyrixami nie moze byc.
  Tu w Italii ostatnio sporo firm, rowniez i tych
  powaznych wstawia 166+ czy 200+ nawet do swoich
  "flagowych" maszyn. To nie sa firmy ktore narazalyby sie
  na "lamentele" (jak to sie tu nazywa) uzytkownikow
  i krytyke w czasopismach.
  A te Cyrixy prasa przjela cieplo co samo w sobie jest
  ewenementem, zwazywszy na to ze wogole pismaki komputerowe
  zazwyczaj nie widza nic co przychodzi spoza "oligopolu wintel".

  Chcialbym aby krytyka alternatyw P5 i P6
  miala charakter typu: probowalem/badalem, to nie chodzi,
  tamto chodzi wolniej, choc z kolei owamto szybciej.
  Wiekszosc postingow na ten temat to byly jednak
  (nie dotyczy to Karpiia, choc zdziwil mnie zapewnieniem
  ze OS/2 chodzi wolniej na cyrixie niz na intelu o tym samym f)
  typowym lamerskim pogwarzaniem o tym co sie komus/gdzies
  o monitor obilo w internecie, a potem to powtarza tutaj
  jako prawdy objawione.

P.S.2.
  Poniewaz na pececie pojawilo sie sporo zyczen noworocznych
  o specyficznym pecetowym charakterze, wiec i ja sie dolacze:

  zycze Wam moi Drodzy WARPa na architekturze PowerPC

  i tym pesymistycznym akcentem
  (bo nie wierze w spelnienie tego zyczenia)
  koncze ten (i tak juz za dlugi) mail

Gregorio Kus    Grego_at_RMnet.it                Grego_at_cyberspace.org
ROMA, Italy     http://www.RMnet.it/~grego    Grego_at_FreeNet.hut.fi