Re: Linux i HDD

Autor: Michał Mosiewicz (mimo_at_lodz.pdi.net)
Data: Thu 07 Nov 1996 - 14:35:06 MET

Jarek Lis wrote:

> Artur Lipowski <artur_at_tpg.krakow.pl> wrote:
> : Z ciekawostek moge dodac, ze Linux (driver dyskow EIDE) ma zaszyta
> : tabelke, ktora tlumaczy parametry zapisane na dyskach na te prawdziwe
> : czyli takie, przy ktorych beda dzialay najlepiej (czasami to oznacza
> : ciut wolniej, czasami szybciej, ale zawsze pewnie).
>
> Moglbys opisac co dokladniej Linux robi? Bo jak na razie to mi wyglada
> na reklamowke w stylu MS "szybciej, latwiej,przyjemniej.."

Dokładnie to chodzi o to, że masz taki programik i przy jego pomocy
możesz skonfigurować wszystkie parametry IDE, które są uwzględnione
przez standardy. Oczywiście jeśli będzie jakiś zupełnie nietypowy
kontroler, to nie zawsze się to uda.

Z drugiej strony te tzw drivery do dosu lub windows robią właśnie to, że
dodają niektóre z tych możliwości (np. 32-bitowy transfer), ponieważ
standardowo DOS i Windows używają przy pracy z dyskami tylko
niewielkiego ich podzbioru. Właśnie dlatego trzeba do tego driverów.

Wiele rzeczy Linux potrafi jednak rozpoznać sobie sam i np. u kolegi
sprawdzalem niedawno transfer na dobrej płycie z BM- 36MB pomiędzy
przepustowości pomiędzy płytą a dyskiem (cache read timings) i prawie
6MB/s transfer (device read timings) 32MB bloku z dysku (Caviar 21600).
Standardowo Dos nie oferuje takich możliwości bez dodatkowych driverów.
Nie mam danych na temat Windows, bo tego nie sprawdzałem osobiście.

A to są możliwości konfiguracyjne, które daje hdparm w Linuxie:

hdparm - get/set hard disk parameters - version 3.1

Usage: hdparm [options] [device] ..

 -a get/set fs readahead
 -A * set drive read-lookahead flag (0/1)
 -c * get/set IDE 32-bit IO setting
 -d * get/set using_dma flag
 -f flush buffer cache for device on exit
 -g display drive geometry
 -h display terse usage information
 -i * display drive identification
 -I * read drive identification directly from drive
 -k * get/set keep_settings_over_reset flag (0/1)
 -K * set drive keep_features_over_reset flag (0/1)
 -m * get/set multiple sector count
 -n * get/set ignore-write-errors flag (0/1)
 -p * set PIO mode on IDE interface chipset (0,1,2,3,4,5)
 -P * set drive prefetch count
 -q change next setting quietly
 -r get/set readonly flag (DANGEROUS to set)
 -S * set standby (spindown) timeout
 -t perform device read timings
 -T perform cache read timings
 -u * get/set unmaskirq flag (0/1) (DANGEROUS)
 -v default; same as -acdgkmnru (-gr for SCSI)
 -W * set drive write-caching flag (0/1) (DANGEROUS)
 -X * set IDE xfer mode (DANGEROUS)
 -Z * disable Seagate auto-powersaving mode
        * = (E)IDE drives only

Michał

--
********     MEMBER OF THE INTERNATIONAL PROGRAMMERS GUILD    ********