Re: Win NT i dual Pentium

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Tue 13 Aug 1996 - 22:05:49 MET DST

Witam Panstwa!

> mozesz podac konkretny przyklad ? dwa procesory P5/100 to bedzie 100 .
> a ile kosztuje jeden P5Pro/200 ? oczywiscie w pierwszym przypadku
> plyta dwuprocesorowa bedzie drozsza. poza tym dwa procesory traca
> troche czasu na walke ze soba, wiec moze wezmy dwa procesory
> P5/133 do podliczen. mozesz nam to podac ? ja nie dysponuje
> cennikiem, ale mam nadzieje ze ty tak.

PentiumPro 200MHz 256kB to w przyblizeniu ponad 3x szybciej niz zwkle
Pentium 100MHz. Wiec zeby zestaw byl porownywalny wezmy 2 takie
procesory i podkrecmy nieco predkosc ze 100MHz. Dokladajac odrobinke
na straty wlasne w systemach wieloprocesorowych, odpowiadajacy (mniej
wiecej) pod wzgledem wydajnosci bedzie zestaw 2x Pentium 166.
Sprawdzmy ceny.

PPro:
ASUS XP6 (440FX) 380$
Procesor 256kB 200MHz 869$
                       1249$

Pentium:
ASUS T2P4D (430HX) 714$
2x Pentium 166MHz 760$ (2x 380$)
                       1474$

Zestaw PPro poza tym bedzie wyraznie wydajniejszy w kulejacych
systemach i srodowiskach ktore nie supportuja SMP. Mamy wiec,
przynajmniej teoretycznie ta sama moc obliczeniowa, nizsza cene (co
wykazalem), wieksza uniwersalnosc. Jesli dodamy do tego, ze PPro w
wielu wypadkach mimo wszystko bedzie wydajniejsze od 2x Pentium
(operacje na pamieci - cache, zmienny przecinek) to chyba nie ma sie
nad czym zastanawiac. Celowo wzialem najszybszy PPro i najdrozsze
plyty w obu przypadkach. PPro 150 jest dla przykladu znacznie tansze
(tansze niz pojedyncze Pentium 166). Zauwazcie, ze w podanym
przykladzie mam prawie 250$ zapasu na procesor - co oznacza, ze
wstawiajac w miejsce P166 np. P133 nadal bede calkiem dobrze stal z
cena ;) Oczywiscie jest takze PentiumPro 512kB, ktore w wielu
przypadkach okazuje sie znacznie wydajniejsze niz 256kB. Ktos powie,
ze istnieje przeciez Pentium 200, ja mu zas odpowiem, ze kosztuje
600$ za sztuke + koszty i czas oczekiwania na sciagniecie ;)

> a to nie ma plyt na dwuprocesorowe P-Pro ? dziwne ;)

A sa plyty jednoprocesorowe z P7? Mysl Kojak, bo naprawde wstyd...
Plyty dwuprocesorowe Pentium powstaly jak nie bylo PPro. Teraz nie ma
jeszcze PProPro wiec istnieja dwuprocesorowe PPro bo to jedyna droga
do zwiekszenia wydajnosci jesli mimo wszystko takowej potrzeba ;)

No chyba ze ktos odwazy sie podkrecac PPro, ale ja tego nie robilem -
Piotrze: opowiedz panu :)

> chciales powiedziec ze duuuuuuzo wiekszy.

Niezupelnie. Ma dwa cache. Wewnetrzny generalnie chyba tak samo
wydajny, a zewnetrznowewnetrzny ( :))) ) w ogole nie ma co
porownywac. Mysle, ze nie musze tlumaczyc dlaczego... Koniec dowodu -
watek zakonczony. Wniosek: PPro ma wielokrotnie wydajniejszy cache.

> W przypadku tego zagadnienia z programem w Fortran rozwiazanie z
> jednym P-Pro moglo by byc lepsze, choc nie musi.

Obawiam sie, ze w zdecydowanej wiekszosci przypadkow, stad moim
zdaniem celowosc stosowania wlasnie PPro. Moc, uniwersalnosc, cena -
nic wiecej nie potrzeba. Wlasnie po to powstalo PentiumPro - wydajny
i co by nie mowic nowoczesny procesor dla profesjonalistow. Z ktorej
strony ne spojrzec - naprawde potezne liczydlo... Nie wiem czy
zauwazyliscie, ze o ile w przypadku premiery Pentium pojawialy sie w
duzych ilosciach porownania, testy itp wykazujace braki ukladu, o
tyle w przypadku PPro po krotkiej fali komentarzy (dziennikarze)
sceptycy umilkli - moze ich brak? :) Uwazam tym samym dyskusje za
zakonczona, gdyz wykazalem slusznosc swoich racji :) Wniosek:
bardziej oplaca sie kupic PPro niz dwuprocesorowe Pentium.

> a moje pytania tez uznasz za zeczowe czy jak zwykle odpiszesz cos
> glupiego ?

Coz... Powiedzialbym ze Twoje pytanie nie sa glupie, a raczej naiwne.
nie wiem co sie z toba dzieje, ale - sorry - ostatnio wypisujesz
takie rzeczy, ze mam wrazenie jakbym rozmawial z uczniem podstawowki,
ktory sie Bajtka naczytal. Nie widze wiec sensu odpowiadania w
jakikolwiek sposob ;) Dla ulatwienia dodam, ze ostatni list, byl dosc
rzeczowy, dlatego masz zaszczyt czytac odpowiedz ;))))

pozdrawiam,
karpio