RE: Podkrecanie CPU

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Tue 13 Aug 1996 - 22:17:06 MET DST

Witam ponownie!

> Podobno moja 100-ka (Intel) mogla chodzic na 133 ale "z ryzykiem" wolalem
> nie ryzykowac. W sumie nie widze przeciwwskazan. Procesory (przynajmniej
> Intel'a) na rozne czestotliwosci zdaje sie nie roznia sie miedzy soba

Nie masz racji. 5x85 AMD ma kilka ulepszen w porownaniu z DX4/120.
M.in. zwi kszony dwukrotnie cache i uklad zwielokratniajacy dzieki
ktoremu wlasnie udaje sie osiagnac predkosc 133(160)MHz. Cech tych
nie posiada kosc 120 (ani 100) i w zwiazku z tym nie da sie jej
podkrecic. Pomuijam juz tutaj fakt, ze procesory te wykonane sa
zwykle w roznej technilogii co nawet teoretycznie nie dawaloby szans
na poprawna prace z taka czestotliwoscia. Info: http://www.amd.com/

Jesli chodzi o samo podkrecanie, to moge z cala pewnoscia stwierdzic,
ze przy zastosowaniu wysokiej klasy wiatraka, duzego radiatora i
pasty silikonowej - bez obawy mozna podkrecic wiekszosc AMD DX40 na
50MHz, praktycznie kazdy SX25 na 33/40MHz, DX2/66 na 80MHz, w
przypadku AMD (niektore egzemplarze) DX2/80 na DX4/100, czasem
DX4/100 na 120, praktycznie zawsze 5x86/133 na DX4/150 // 5x86/160.
W przypadku Pentium 60MHz chodza @66 (niebezpieczenstwo odparowania
plyty gl. jesli wysiadze wiatrak!!!), 75 prawie zawsze biega @90MHz,
zwykle tez @100 bez problemu (wyzej nie radze, zreszta najczesciej
sie nie da - brak x2 itd zwielokrotnienia). 120MHz biega @133. 150MHz
biega @166. Acha... 386DX40 dziala @50MHz (potrzeba wiatraka), ale
lepiej wstawic DLC jesli jeszcze ktokolwiek takim czyms sie bawi.
te, ktore sprawdzalem. Wnioski? Podkrec, przetestuj, zostaw jesli
dziala. Jesli sie choc odrobinke boisz, to znaczy ze nie wiesz tyle
co trzeba i mozesz cos zepsuc - lepiej zajmij sie czyms innym.
Prosze o nieprzysylanie listow nt. wydajnosci PCI itd - nie bede na
nie odpowiadal, a powodow oczywistych: pisalismy juz o tym dziesiatki
razy.

Acha - na zakonczenie dodam, ze czasem znacznie wieksze
przyspieszenie daje optymalizacja ustawien w BIOS czy zmiana plyty
glownej. Pamietajmy tez, ze sam procesor nie oznacza szybkiego
komputera. Bardzo wazna jest ilosc RAM, predkosc dysku, predkosc
grafiki i cala masa innych parametrow, ktorymi czesto bardziej oplaca
sie zajac niz zabawa w podkrecanie procesora.

karpio