Re: PSI Kurier daje pryncypialny odpor

Autor: lewando_at_ibm.net
Data: Mon 05 Aug 1996 - 05:00:21 MET DST

In <01bb80f5$14dd2240$128ae7ce_at_mycomputer.superlink.net>, "S.D." <nyce_guy_at_irc.pl> writes:
>szczegolnie bystrych przez Niemcow Francuzow czy Amerykanow.... A cala te
>wspaniala Europa korzysta ze zdobyczy techniki Amerykanskiej na codzien...

Otoz wydaje mi sie ze Europa nie ma sie czego wstydzic. Nie wiadomo tez, kto
z kogo korzysta. I tak:

1. Pierwszy komputer zostal zbudowany w 1940 przez Bulgara Atanasowa
(nie, to nie zart, sluze dokladnymi informacjami, sa na ten temat dwie
ksiazki). Ostatnio sad uchylil patenty Eckerta zwiazane z komputerem ENIAC,
i stwierdzil se Eckert skopiowal rozwiazania Atanasowa. Co prawda Atanasow
zbudowal komputer w Iowa State College, ale wyksztalcenie uzyskal w
Bulgarii,

2. Podstawy teoretyczne obliczen komputerowych zostaly opracowane
przez Anglika Turinga ("maszyna Turinga" jest uniwersalnym modelem
obliczen, patrz tez teoria funckji obliczalnych),

3. Architektura nowoczesnych komputerow zostala opracowana przez
Wegra Von Neumanna. Doktorat uzyskal w Budapeszcie,

4. Podstawy nowoczesnych systemow operacyjnych zostaly opracowane
przez Dijkstre i Hoare (Holania). Zajmowali sie oni (i zajmuja) teoria
procesow rownoleglych i ich synchronizacja. Dijkstra wymyslil "semafor"
ktory jest obecny we wszystkich systemach operacyjnych (z wyjatkiem...),
Hoare wymyslil "monitor". Monitor zostal zaimplementowany m.in. w jezyku
Jawa. Hoare zaimplementowal pierszy porzadnie zaprojektowany system
operacyjny pracujacy w time sharing (nazywal sie... zapomialem...). Zostal
zaimplementowany przy pomocy jezyka Concurrent Pascal. Bez Dijkstry
i Hoare nie byloby UNIXA...

5. Europa wniosla istotny wklad do jezykow programowania. Algol 60 byl
produktem europejskim, i byl pierszym jezykiem ktory posiadal formalna
definicje. Nazwisko Naur w nazwie "Notacja Backusa-Naura" to tez europejczyk.
Pierwszy kompilator Algolu powstal w Holandii (Danii?...) dla maszyny Gier.
W Polsce ("grupa wroclawska") opracowano nowa metode budowy
kompilatorow dla jezyka Algol, wykorzystujaca formalny zapis gramatyki jezyka.
Metoda ta zapoczatkowala wiedze o systematycznej budowie kompilatorow.
Kompilator ten zostal zaimplementowany na naszynie ODRA 1204 i byl w owym
czasie najlepszym kompilatorem tego jezyka.

Polacy uczastniczyli aktywnie w pracach nad Algolem (Prof. Lukaszewicz i
Paszkowski), a na definicje Algolu wywarl wplyw jezyk SAKO (System
Automatyczniego Kodowania Operacji) opracowany w Instytucie Maszyn
Matematycznych dla maszyny Zam-41.

6. Prof. Wirth (Szwajcaria) pracowal nad modyfikacjami Algolu. Jezyk
Euler byl pierwszym jezykiem polimorficznym i pierwszym jezykiem
zaimplementowanym w oparciu o gramatyki priorytetowe. Pozniej powstal
jezyk Pascal, Modula-1 i Modula-2, Oberon i Oberon-2. Prof. Wirth
opracowal rowniez System Oberon ktory jest systemem operacyjnym o
uzytecznosci i zlozonosci zblizonej do Windows. Celem projektu Oberon
bylo m.in. wykazanie ze jest mozliwe zbudowanie systemu o zlozonosci
Windows, ktory wraz z kompilatorem, edytorami, programami uzytkowymi itp.
zmiesci sie na jednej dyskietce. Dowod zostal przeprowadzony...

Pascal byl podstawa do opracowania jezyka C i C++ (niestety, byl to krok
wstecz... autorstwa Amerykanskiego...). W oparciu o jezyk Pascal powstal
rowniez jezyk Ada - opracowany we Francji i obecnie bedacy "oficjalnym"
jezykiem Department of Defense USA

7. Autorstwa tzw. Szkoly Skandynawskiej byl jezyk Simula-67 powstaly na
bazie Algolu. Ten jezyk wprowadza klasy i obiekty i byl pierwszym jezykiem
zorientowanym na obiekty ("object-oriented"). Tworcy jezyka C++ skopiowali
wszyatkie podstawowe mechanizmy Simuli, o czym zreszta pisza w swojej ksiazce.
Pierwsza wersja C++ powstala gdy autor jezyka C++ (Sztostrup?...) robil
doktorat w Szwecji. W oparciu o Simule powstal rowniez jezyk Smalltalk.
Tak wiec, o czym malo kto wie, Europejczycy zapoczatkowali object-
oriented programming!!!

8. Europa wniosla istotny wklad do Sztucznej Inyeligencji. Jezyk Prolog
powstal we Francji (Polacy wniesli istotny wklad do techniki budowy
kompilatorow Prologu), a jezyk EOL Prof. Lukaszewicza mial wplyw
na rozwoj jezyka LISP.

9. Prof. Pawlak zbudowal pierwszy komuputer dzialajacy w oparciu o RPN
(patrz ksiazka "Cyfrowe Maszyny Bezadresowe"). Niestety, nie byl na tyle
sprytny zeby sprawe opatentowac, i HP skopiowal jego rozwiazanie w
swoich kalkulatorach.

I to tyle co mi przyszlo do glowy.

Andrzej Lewandowski