Re: Nowy PC (Bylo Re: IBM PC - produkt idiotwo... )

Autor: Jarek Lis (lis_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Sat 03 Aug 1996 - 16:35:52 MET DST

Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT) wrote:
: I zauwaz, a propos "przestarzalosci" ze wszystkie te kosci
: byly uzywane juz w osmiobitowcach. IBM nie wydal prawie
: ani grosza na prace projektowe, eksperymenty, badania etc
: - zaadaptowal gotowce zrobione na rzeczach dobrze znanych

O - za to ze zrobil z elementow powszechnych i sprawdzonych - nie mam
pretensji. Ale ze wybral te elemnty zle - to juz jego wina.

: I moze mial racje?
: Za kazdym razem jak wstawil cos naprawde nowoczesnego
: technologicznie - nie przyjmowalo sie.
: Vide losy architektury Microchannel czy
: nieszczesny IBM PC/RT (pamietasz jeszcze takiego?)

Z Microchannel, to IBM si epo prostu nie zapytal [Najlepiej Big Billa]
czego chca uzytkownicy. A uzytkownicy nie chcieli komputera, w ktorym
jest co prawda nowoczesna magistrala, ale nie mozna kart kupic.
A jak mozna - to horendalnie drogie, bo konstrukcja skomplikowana,
A I OPLATY LICENCYJNE TRZEBA IBM'owi PLACIC.
To po prostu nie byl moment na wprowadzanie MC.

: >Grego, a jak bys to zrobil lepiej dzisiaj?
: >Czy moglbys w wolnej chwili opisac projekt takiego komputera widziany
: >twoimi oczami bardziej szczegolowo, przyjmujac, ze taki list bylby
: >adresowany do ludzi "obeznanych w temacie" a nie naiwnych fanow dosc
: >mizernej nakladki okienkowej na MS DOShell (aka MS DOS)

Chodzi ci o bledy popelnione wtedy, czy o komputer na dzisiejsze czasy?

: oczywiscie ze tak.
: Gdyby nowy komputer nie mial ani jednego slotu ISA
: ale np. 6 PCI cale p'n'p mogloby byc naprawde efektywne,

PCI chyba by nie moglo byc 6. Kiedys czytalem normy, i przy
tych 33MHz sa duze ograniczenia na odleglosci i obciazalnosci.

Chyba - zeby zaprojektowac plyte z 2*3PCI....

To z jednej strony - a zdrugiej strony komputer bez ISA nadaje sie do
biura (ale wtedy tych PCI wystarca 3-4) lub na server.
Brak ISA oznacza, ze nie bedzie mozna zrobic prostej karty do mniej typowych
zastosowan - wiec znikaja hobbysci, eksperymentatorzy, naukowcy, etc.

Tak swoja droga - pecet zyskal popularnosc na poczatku glownie dlatego,
ze to byl komputer dobry dla nietypowych zastosowan.
Bez ISA juz nie jest taki dobry, a 15 lat temu same biura by produkcji
chyba nie uczynily oplacalna.

: Czyz to nie smieszne ze majac komputer od zarania
: dziejow 16bitowy do dzis numery portow uzywane
: maja 10bitow ze wzgledu na stare karty ISA
: ktore obetna 6 gornych i jesli sie zechce uzyc
: portow powyzej 1023 to sie popada w konflikty?

Nie przesadzaj - to akurat nie jest ograniczenie - portow jest WYSTARCZAJACO
duzo.

: >* czy mozna by to radykalnie poprawic dzisiaj zachowujac kompatybilnosc
: jak widac - nie za bardzo.
: Ja kupilbym komputer bez jednego slotu ISA

Grego, Ty? A jak Ty bys podlaczyl tych swoich 8 RS'ow ktore potrzebowales?

Jaroslaw Lis

| lis_at_ict.pwr.wroc.pl | Institute of Engineering Cybernetics |
| tel 48-71-202636 | Technical University of Wroclaw, Poland |
| fax 48-71-203408 or 517398 | |