Re: monitor a mikrofalowka

Autor: jas_at_ichuwr.chem.uni.wroc.pl
Data: Mon 22 Jul 1996 - 13:26:16 MET DST

In article <4sv8f9$50s_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl> Pawel PYK <pyk_at_ccgate.ari.ch> writes:

>Nie moge tego sprawdzic bo nie mam liofilizowanego bialka. Wiem
>tylko ze moi kumple ktorzy bawia sie skanigowym mikroskopem
>elektronowym. Wsadzaja preparaty to mikrofalowaki by uzyskac
>fiksacje bialek (propetin fixation) przez uzyaknie polaczen tam
>gdzie bialko powinny na wzajem sie przesuwac. Komorki sa sztywne
>na amen. (Enzymy tez sie niszcza) Z tego co wiem to nie do koncza
>polega na gotowaniu.

Jak juz wczesniej powiedzialem, mikrofale wplywaja na strukture wody.
A bialka sa w powiazane lub zalezne od tej wody. Zmiana struktury wody moze
doprowadzac do roznych reakcji bialek enzymow. A nie sa do konca znane
struktury wody w roznych organizmach ludzkich. Wiadomo tylko, ze mikrofale
zle wplywaja na oczy (od wysuszania rogowki po zacmy) watrabe bezplodnosc
tudziez ostatnio mowi sie o raku prostaty u policjantow z recznymi radarami
i mozguprzy telefonach (tu na tej liscie :-). Trudno badac organizm zywy
wiec nie wszystko jeszcze wiadomo...
A ogrzewanie tej wody to jest ostatnia faza dzialania mikrofal (najpierw
rozbija sie strukture...).

> Na tluszcz watpie... Pewnie ogrzejesz olej bo i
>I grzjeje sie jak cholera... A wody jest tam raczej bardzo
>niewiele. Mozna by wsadzic termometr i policzyc efektywnosc
>przekazywania energii. Cieplo wlasciwe oleju i wody jest znane.

>OK tzn jak zrobie to bardzo wolno to chleb sie nie zwegli tylko
>zliofilizuje?

Z ta para to pewnie troche przesadzilem...
Duzo wody jest powiazenej z substancja organiczna - a to nie tak prosto jest
oderwac..

>Pawel Pyk
>PS: Za to wszytsko nie dam glowy. Ale zeby dzialalo to tylko na
>wode a na reszte tylko posrednio troche watpie.

Znajac proces w skali mikro nie wyobrazam sobie aby to dzialalo na inne
czasteczki. Mikrofale oddzialywuja z dipolem wody. Jak cos jeszcze jest
polarne to tez pewnie beda dzialac (tzn jak cos innego tez bedzie dipolem).
Tudziez wspomniano o efektach indukujacych na powierzchni metalu...
Ogrzanie to hest zwiekszenie predkosci czasteczek. Nie wyobrazam sobie aby
mikrofale ruszylu cos tak ciezkiego jak bialka lub tluszcze....
Janusz Dzielendziak