Re: Taki sobie OS

Autor: Romuald Zylla, Lodz Tech.Univ. Poland (zylla_at_lodz1.p.lodz.pl)
Data: Sat 13 Jul 1996 - 15:23:50 MET DST

At 14:02 96-07-13 +0200, you wrote:
>Pawel PYK (pyk_at_ccagate.ari.ch) wrote:
>
>: GIF jest patentem Unisys, LZW chyba nie.

>O ile pamietam to tez jest opatentowany, nie wiem przez kogo (moze
>przez autorow?)

LZW jest opatentowany; dlatego czesc programow shareware nie chce
  czytac niektorych TIFFow - tych wlasnie z kodowaniem LZW
  (w tym momencie nie jestem pewien czy taka wlasnie nazwa jest tam
   uzyta ale to jest fakt) - Unisys zastrzegl sobie roayalties
   od firm implementujacych ten algorytm w swoich programach.
NB. w TIFFach stosowanych jest bodajze 5 roznych sposobow kodowania
   uncompressed i BitPack to sa najpopularniejsze.
   LZW jest stosowany dla obrazkow z odcieniami szarosci.

>: Zastosowanie oglonego aglorymy RLE nie wyklucza stosowania na
>: uzyskanym wyniku kodowania LZW lub jakiegos innego (Huffmana,
>: SF). Przeciez RLE w windows mozna potraktowac arj i zip'em, zoo,
>: czy lharc.

>Jasne :)

Zdaje mi sie nawet ze wewnetrznie te programy stosuja najpierw
  pakowanie bitow czyli mniej wiecej rownowaznosc RLE
  a potem koduja to LZW. Jak pamietacie dopiero po kilku latach
  rozwoju formatu PKZIP stwierdzono ze prawie zawsze najlepsze
  rezultaty uzyskuje sie tym algorytmem "deflating" - poprzednio
  stosowane sa obslugiwane tylko ze wzgledu na "down-compability"

>: >Zreszta zastosowania GIF i RLE nie pokrywaja sie kompletnie.
>: To ze GIF to RLE wydawalo mi sie po tym jak sie laduja obrazki
>: GIF w WWW. Do pliku LWZ ciezko zajrzec od srodka. Slowo kodowe ma
>: zmienna dlugosc (ale chyba bede musial sobie odswirzyc wiadomosci
>: o kodowaniu)

>Te obrazki sa specjalnie spreparowane - linie nie nastepuja kolejno
>po sobie, ale najpierw idzie np. 1, 5, 9..., 2, 6, 10 itd. LZW
>operuje juz na takim obrazku z przeplotem.

Tylko jesli sa w formacie "interlaced".
Warto zwrocic uwage, ze nowy format PNG tez stosuje te sztuczke.

>Krzysztof Halasa

Co wy tam robicie podczas weekendu ?

Romek
-------- PeCetologia to nauka eksperymentalna --------