Re: Serwer WWW na PC.

Autor: Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT)
Data: Tue 09 Jul 1996 - 14:47:17 MET DST

On Tue, 9 Jul 1996 10:14:26 +0200 Mirek Nowakowski wrote:

>Szkoda, ze nie wymieniles OS/2. Dla tego systemu (tzn. Warp Connect) na

chodzi rowniez pod zwyklym Warp'em

>poczatek osobiscie polecam darmowy (IBM EWS) GoServe (serwer Gopher i WWW
>w jednym). Malutki, milutki i szybciutki.

Jest szybki doslownie jak burza. Ja postawilem swoj pierwszy
eksperymentalny WWWserver wlasnie na nim, na liniii 14400!!!
i poprosilem znajomych z chat'u w agorze o zajrzenie do niego -
dostalem mase mail z pytaniami czy mam w domu ISDN, bo server jest
nieprawdopodobnie szybki.

Wada (ale i zaleta - zalezy jak na to patrzec, tzn. zalezy co sie umie)
GoServe jest jego scisla integracja z REXXem, przez co wystepuja klopoty
z uzyciem popularnych (i free) skryptow CGI. Za to jesli ktos zna REXXa
- to po prostu miodzio, pisze sie strony interaktywne o niebo latwiej
niz uzywajac PERL, shell'e unixowe czy TCL.

Inny natywny-natywny Free WEB Server dla OS/2 jest do sciagniecia
z IBM. Tez jest bardzo szybki. Wydaje mi sie ze szybszy (nawet znacznie,
ale zadnych benchmarkow nie robilem - to bardzo trudne zadanie w przyp.
WWW servera) od apacza, czy obu popularnych httpd (NSCA i CERN).

Mam nawet pewna hipoteze na ten temat.
I nawet Wam ja wyjawie, choc obawiam sie zeby sie nie poklocic dla
odmiany z Linuxiarzami.
;-)
Otoz - HHTP jest protokolem do ktorego obslugi swietnie nadaje sie
system multithreaded podczas gdy linux (i unixy w ogolnosci) nie maja
multithreadingu. (i oczywiscie portingi z unixa na OS/2 nie wykorzystuja
tej wlasciwosci OSa, zastepujac unixowski fork generacja nowego procesu)
Kiedys juz na tej liscie zaczela sie (ale zaraz wygasla - coz, widac temat
nie byl tak ciekawy jak elementarna geometria [mam na mysli mierzenie
odleglosci na kuli] :-) ) dyskusja w ktorej Raphael Posmyk zwrocil
uwage ze wsrod specjalistow od systemow operacyjnych zdania na temat
zalet multithreadingu sa podzielone. Na pewno jednak generacja i nastepne
przelaczanie threads kosztuje (w sensie zasobow systemu tzn. pamieci
i overhead procesora) mniej niz generacja/przelaczanie procesow, ma to
jednak i swoje wady, ale chyba PECET nie jest miejscem na ich dyskutowanie.

Reasumujac - moim skromnym zdaniem, o ile w ogolnym przypadku opinii
jeszcze sobie nie wyrobilem, o tyle w przypadku obslugi protokolu HTTP
- sklaniam sie do przekonania, ze systemy z multithreading'iem wykazuja
swoje zalety. Przynajmnie ja nie widze innego powodu dla ktorego
osiagi natywnych-natywnych httpd na OS/2 sa lepsze (organoleptycznie :-)
od natywnych OS/2 lecz przeniesionych z unixa.

Koncowa uwaga - ktos zapytywal o dokladniejsze dane n/t dlaczego uznalem
apacza za lepszy od http-daemon'ow CERNu i NSCA.

ja robilem proby z nastepujacymi WEBserverami
na OS/2 i Linux: CERN 1.05, NSCA 1.04, Apache 1.01
na samym OS/2: GoServe 2.45
a (piaty) WWW-Server IBMa wykasowalem i nie pamietam juz wersji,
ale tez byla bardzo wczesna.

poniewaz WEB servery to goracy temat, wiec nowe wersje pojawiaja sie
w bardzo krotkich odstepach czasu i mysle ze moje doswiadczenia sprzed
ponad pol roku dzis niewiele sa warte.

Grego