Re: V-Fat w starym DOS-ie

Autor: Pawel Baranowski (baranows_at_uci.agh.edu.pl)
Data: Mon 08 Jul 1996 - 15:48:09 MET DST

In <4rh33r$11p_at_star.civic.pl>, civic_at_silter.silesia.ternet.pl (Slawomir Bialek) writes:

>hmmm, a moze to glupota dos'a i os/2 ze nie widza innych primary?

Jest to zwiazane z przydzielaniem liter do partycji przez system operacyjny
uzywajacy liter do dostepu do poszczegolnych partycji:

1. system musi rozpoznac filesystem na danej partycji
2. nastepnie przydziela litery
   a) najpierw partycje primary ze wszystkich dyskow,
   b) a nastepnie logical drives na extended po kolei wszystkie dyski.
 ad 1. tzn MS DOS zobaczy tylko FAT-owske
            PTS DOS 7.0 FAT-wskie i HPFS
            OS/2 1.3 ++ j.w.
            WNT 3.1-3.51 j.w. + NTFS
 ad 2a) litere c: przydziela partycji primary z pierwszego dysku ,d: primary
        z drugiego itd.
 ad 2b) najpierw z pierwszego extended i wszystkie logical drives na nim potem
         drugi etc.

  Sytuacja sie komplikuje gdy mamy kilka partycji primary sformatowanych
  np. w FAT-cie wtedy domapowuje litere c: tej partycji z ktorej zabootowal
  sie system (gdy startuje z c:) lub z ktorej startowal ostatnio (gdy startuje
  z innej ).
  Pozostale partycje primary nie powinny byc widoczne - ale ...
  zdarzylo mi sie, ze raz Windows'95 zobaczyl druga partycje primary na
  pierwszym dysku i przymapowal ja jako e: .

  Uzywajac Boot Managera mozna os-owym Fdiskiem zmienic przyporzadkowanie
  litery c: na inna primary (FAT,HPFS) niz aktualna.

  W WinNT odpowiedniku fdiska - Disk Administrator mozna przyporzadkowac
  dowolna litere kazdej partycji ( wg instrukcji - nie probowalem ).
  Czyli, ze literki i widocznosc partycji to elementy jakiejs struktury (?)
  opisujacej systemy plikowe niestety nic o tym nie slyszalem :-( .

>Mam trzy partycje primary Linux native i wszystkie widoczne.
>Wydaje mi sie, ze we FreeBSD tez jest podobnie (juz nie pamietam dokladnie,
>z braku miejsca wylecial i nie mam jak sprawdzic)

To jest normalne gdyz U*x-y nie posluguja sie literowymi oznaczeniami dyskow.
tam domontowujesz po prostu filesystem (partycje,volumen) do katalogu.

>a extended to chyba jakis wynalazek dosowy? (choc ostatnio go
>obsluguja inne systemy)

Tak. Wydaje mi sie, ze extended i logical drives powstalo gdzies ok
DOS-u 3.3 ktory mogl obsugiwac dyski > 32 MB ( wczesniejsze jedynie
< 32 MB ), ale partycje dosowskie musialy byc < 32 MB ( 12bitowy FAT ).
Nastepnie po w prowadzeniu 16bitowego FAT-u przestalo byc to konieczne
( rozmiary partycji najpierw do 524 MB potem do 2GB ), dzisiaj mozna
dzielic na partycje by sterowac jednostka alokacji ( FAT obsluguje max 2^16
jednostek alloakcji wiec czym wiekszy dysk tym skokowo wieksza jednostka
allokacji ) lub nieco poprawic wydajnosc ( mniej machania glowicami przy
mniejszej partycji ) podsystemu dyskowego.

Ze wzgledu na kompatybilnosc z DOS-em nowe systemy na PC "rozumieja"
co to jest extended partition lub logical drives.
IBM OS/2 2.x ++ oraz Linux moga uruchamiac sie calkowicie z extended,
natomiast produkty Microsoftu (DOS, Windows'95 , Windows NT,
czy OS/2 1.x ) wymagaja czesci plikow systemowych na partycji primary
pierwszego dysku, czyli na C: .

              Pawel Baranowski
E-mail: owski_at_slc1.geol.agh.edu.pl
         baranows_at_uci.agh.edu.pl