Re: Siec bez kabla

Autor: Jarek Lis (lis_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Sat 22 Jun 1996 - 02:15:04 MET DST

Jaroslaw Poswiata (prezes_at_ds2.pg.gda.pl) wrote:
: > Z tym ze kabel rzeczywiscie musi miec 50 ohm, taki telewizyjny moze miec
: > 75 ohm (a na takim kablu ethernet pojdzie, ale na... odleglosci 5m).
: Fakt: kabel *nie moze* byc "gruby".

Powiedz to tworcom Etherneta :-) Kabel Ethernet ma 1/2 cala grubosci.
Dopiero po paru latach wypuszczono to co znamy dzisiaj, a co na poczatku
zwalo sie "Cheapernet". A na "thick ethernecie" segment mogl miec 500m.

P.S. ale to nadal jest odpowiedni 50Ohm kabel, a nie najtanszy i najgrubszy
telewizyjny.

: > Poza tym moze byc problem z przepieciami na kablu (+napiecie na nim),
: > ale swiatlowody sa drozsze :(
: Swiatlowody na siec lokalna??? Toc to totalnie poroniony pomysl

Why not? no, fakt - urzadzenia sa sporo drozsze. Ale zapewne stanieja za
5 lat...

: A przepiecia: odczego sa terminatory uziemiane (ale nie do
: compa, tylko do bobrego zrodelka, np wody pitnej...)

Widziales ty kiedys siec komputerowa po porzadnej burzy? Ja wlasnie
naprawialem - polecialy wszystkie karty sieciowe, polowa plyt glownych,
jakies twarde dyski, dyskietki, karty video, I/O.. Terminatory uziemione?
Terminatory przestaly byc terminatorami i jeden ma rezystancje
nieskonczonosc a drugi 70 Ohm.

: > : Jezeli tak nisko stoisz z forsa, to zastosuj metode: null modem po
: > : skretce w ekranie z przetwornikami prodowo-napieciowymi (istnieja
: > : specjalne uklady: nazywa sie to "petla pradowa").

Petle pradowe, jesli maja optoizolacje, to dobry wybor dla niskich
predkosci transmisji. P.S. jako urzadzenia nietypowe i "przemyslowe"
kosztuja majatek, choc koszt czesci minimalny, a stopien skomplikowania
zaden.

Jaroslaw Lis

| lis_at_ict.pwr.wroc.pl | Institute of Engineering Cybernetics |
| tel 48-71-202636 | Technical University of Wroclaw, Poland |
| fax 48-71-203408 or 517398 | |