Re: Siec bez kabla

Autor: Jaroslaw Poswiata (prezes_at_ds2.pg.gda.pl)
Data: Thu 20 Jun 1996 - 01:33:32 MET DST

On 19 Jun 1996, Krzysztof Halasa wrote:

> Ja bym jednak nie kupowal NE2000. Nowe (nieuzywane) karty typu mniej-wiecej
> WD8013 sa lepsze, a raczej nie drozsze (mysle o klonach, nie o oryginalnych
> WD/SMC). Chociaz moze pod DOSem (gdzie moze istotne jest UMB) to
> rzeczywiscie NE2000 (nie zajmuje 8/16 KB pamieci) jest lepsza :(
  Ze standardem NE2000 zwiazana jest jeszcze jedna cecha: wszelakie sterowniki
sa do niej ogolniedostepne. Swojego czsu kupilem tez jakiegos WD-ka, ale
drivery pasujace do chipsetu nie dawaly zbyt dobrych rezultatow...

> Z tym ze kabel rzeczywiscie musi miec 50 ohm, taki telewizyjny moze miec
> 75 ohm (a na takim kablu ethernet pojdzie, ale na... odleglosci 5m).
> Moze tez tak byc, ze tansze kable sa gorsze (wieksze straty, niedopasowanie,
> przeciez nikt nie kladzie kabla TV na dlugosci 300m).
  Fakt: kabel *nie moze* byc "gruby". Pojdzie nawet duzo dalej (sprawdzone na
kilkunastu metrach ;-), ale... Ponadto nalezy zauwazyc, ze rozmawiamy tu o
segmencie do 185m (lub nawet 150 z dwoma kartami...), wiec nie ma sensu mowic
o wiekszych stratach na kablu... Kabel telewizyjny od *dobrego* komputerowego
rozni sie tylko i wylacznie zmienionym ekranem (folia zamiast drutow ;) i
mniej rozciagliwym rdzeniem (jest znacznie bardziej twardy i mniej gietki :-<)
Jednak z wlasnej praktyki wiem, ze kabel taki mozna w Polsce kupic tylko z
wielkimi problemami i za olbrzymie ceny :-(

> Poza tym moze byc problem z przepieciami na kablu (+napiecie na nim),
> ale swiatlowody sa drozsze :(
Swiatlowody na siec lokalna??? Toc to totalnie poroniony pomysl... Transciver
155Mbit to kilka milionow, nie mowiac o odpowiednich kartach. Sam
kabel-taniocha... A przepiecia: odczego sa terminatory uziemiane (ale nie do
compa, tylko do bobrego zrodelka, np wody pitnej...)

> [...]
> : skretce w ekranie z przetwornikami prodowo-napieciowymi (istnieja
> : specjalne uklady: nazywa sie to "petla pradowa"). Problem moze byc z
> : dostaniem odpowiedniego kabla: ja kiedys kupilem 20mb fajnego przewodu do
> : sluchawek (okragly, ok 3mm srednicy, w srodku skrecony!), ale z tym moze
> : byc trudno (i w sumie drogo).
> Podwojna skretka (kategorii 0) powinna byc jednak tansza od RG-58,
> ale rowniez przedkosc znacznie nizsza (na 100 metrow np. 9600 bps).
> Ekran nie jest raczej potrzebny, chyba ze daleko lub duze zaklocenia.
  Wlasnie nie wiem, czy kat. 0 pojdzie na 150 metrach... Szczegolnie na
Slasku... Zawsze jednak mozna sprawdzic (koszt skretki kategorii 0 jest:
"chwila strachu" lub znajomy na poczcie i/lub chwila skrecania kabelkow ;-)

                                                                Prezes