RE: Te przeklete polskie litery.

Autor: Romuald Zylla, Lodz Tech.Univ. Poland (zylla_at_lodz1.p.lodz.pl)
Data: Sat 08 Jun 1996 - 19:24:46 MET DST

>From: wgalazka_at_zoolook.chem.uw.edu.pl (Wojciech Galazka)

> Mam do przetlumaczenia front end pewnego programu, menu, komunikaty, itd
> Program chodzi pod DOSem 6.0. Jaki standard polskich liter wybrac
> aby dowolny uzytkownik (he, he, nie tylko polski ale takze gosc z Niemiec,
> Hiszpanii i, o zgrozo, z Papui Nowej Gwinei) mogl te polskie litery
> odczytac bez potrzeby rozgryzania tematu "Slon a sprawa polska".

Najlatwiej przeprogramowac karte VGA ale ... jesli program ma chodzic
w trybie 80x25 80x43 itp to zaczyna sie komplikowac.

Jesli zwykly tryb tekstowy to wybierz Mazovie a po wyjsciu z programu
(w batchu) wylacz Mazovie i wlacz zwykly tryb MODE CO80

Jesli polskie litery maja takze byc w trybach graficznych
to najlepiej wybrac Latin2 852 z DOSa (uzywa sie wtedy litery 8x8) Program
wymaga wtedy przy instalacji modyfikacji CONFIG.SYS
oraz w batchu startowym wlaczenia polskich liter (PL)
a po zakonczeniu wylaczenia PL. Upierdliwa sprawa to jest to ze
trzeba w configu miec mozliwosc programowania i przelaczenia dwoch
stron kodowych 437 i 852 (US i PL). Tej sztuczki to "fachowcy"
za granica nie potrafia. Trzeba przygotowac bardzo szczegolowa
instrukcje bo zrobienie "inteligentnego" instalatora, ktory
bez spieprzenia zrobi dobrze jest niezbyt przyjemne.

> Do wyboru jest Latin2 codepage 852, ISO 8895 (czy cos podobnego, nie
> pamietam numeru dokladnie, ale ten standard daje polskie litery pod
> Unixami w miare bez problemu) czy sa jeszcze jakies inne ?

> Aha, nie moga znikac ramki, a zamiast nich pojawiac sie wstretne robaczki.
> Macie jakies propozycje?
Mazovia nie niszczy ramek.

> P.S.
> A ja myslalem, ze chociaz jedna rzecz Microsoft zrobi dobrze, polskie
> litery, ale oni i to sp..
Przepraszam, ze stane po stronie M$ Latin2 852 to wynalazek IBM

>wgalazka_at_chem.uw.edu.pl

Romek