znowu OGONKI [bylo .sig'i [Bylo: OGONKI !!!!!]]

Autor: Grzegorz Redlarski (gred_at_amedec.amg.gda.pl)
Data: Mon 27 May 1996 - 15:41:29 MET DST

Grego_at_RMnet.IT (Gregorio Kus) wrote:

>mysle ze snobizmem nazywasz sygnature PGP na publicznej mailingliscie
>(chyba trudno nazwac snobizmem smieci z M$ Xch)
>otoz, "wez sobie" i przeczytaj jakies PGP FAQ - jest tam dosc dokladnie,
>ciekawie i przekonywujaco uzasadnione dlaczego to ma sens, i ile skorzystamy
>wszyscy na POWSZECHNYM korzystaniu z PGP (a nie tylko gdy piszemy o jakichs
>sekretach)

>Grego

>P.S. To tylko moja aspoleczna natura powoduje ze WIEDZAC o tym, sam tego nie
> robie. Ale przynajmniej nie krytykuje tych ktorzy tak postepuja ;-)
> [...]

Nie chcialem tu krytykowac sygnatury PGP. Moja wypowiedz miala byc
reakcja na slowa Wojtka, ktory stosowanie polskich znakow nazwal
snobizmem. Chociaz moze to i prawda, ze w stosowaniu polskich znakow,
jak i sygn. PGP jest troche snobizmu. Tyle tylko, ze snobizm nie musi
byc przeciez zaraz czyms zlym. Mysle, ze jest jednym z waznych
czynnikow, ktore pchaja nas do przodu. Moze za jakis czas, "snobow"
nam przybedzie i powszechne bedzie stosowanie zarowno sygn. PGP, jak i
polskich znakow.

Wracajac do polskich znakow. Do niedawna myslalem, ze glowna
przeszkoda w wejsciu ogonkow na liste sa terminale na ktorych *nie
jest mozliwe* ich zainstalowanie, a chocby lista uczestnikow, ktorzy
maja ten problem byla mala, to i tak ze wzgledu na nich nalezy sie
ograniczyc do ascii. Teraz, obserwujac ta pelna emocji dyskusje,
widze, ze chyba nie jest to glowna przyczyna. Chyba nie odezwal sie
nikt, kto by twierdzil, ze *on sam* jest wlasnie w takiej
beznadziejnej sytuacji i nie ma mozliwosci zainstalowania u siebie
polskich znakow. Wydaje mi sie, ze najwieksza role odgrywaja tu jednak
opory psychiczne. Swiadcza o tym, mysle, emocje jakie towarzysza
okazywaniu niecheci do ogonkow. Nie bardzo mi sie chce wierzyc komus,
jesli pisze, ze tekst bez ogonkow jest dla niego tak samo czytelny jak
z ogonkami. Ja osobiscie niezbyt milo wspominam czasy, gdy nawet
ksiazki musialem czytac bez ogonkow. Mam nadzieje, ze i na tej liscie
ogonki niedlugo stana sie standardem. Dopoki jednak nie sa, zachowajmy
jednak troche spokoju i tych co sie wyrwa z iso8859-2, czy nawet z
czym innym, informujmy *prywatnie* o panujacych tu zwyczajach.

gr

PS
O PGP czytalem w:
http://www.ia.pw.edu.pl:8080/pl/iso/pgp/
i nadal uwazam, ze to snobizm - w tym pozytywnym znaczeniu ;-).
Czy ktos kiedys korzystal *na tej liscie* z sygnatury PGP aby
potwierdzic autentycznosc listu?