Re: Karty graficzne S3

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Thu 16 May 1996 - 19:31:18 MET DST

>Sorry. Masz racje. Chodzi mi o DOS i OS/2

Napisze moje zdanie nt. kart graficznych S3. Wybaczcie, ze bede pisac
odrobinke skrotowo i bez obszernych wyjasnien.

Moim zdaniem nie mozna jednoznacznie ocenic kart S3. Starsze modele (np.
801, 805) byly zupelnie zle. Dzialaly wolno, malo stabilnie - slowem:
szajs (prawie) totalny. Odrobinke nowsze (np. 928) byly nieco lepsze,
aczkolwiek nie byla to jakas specjalna rewelacja. Najnowsze kosci maja
calkiem sporo bardzo ciekawych mozliwosci ale rownoczesnie i wad, przez co
moim skromnym zdaniem trzeba sie powaznie zastanowic przed wydaniem
(niemalych przeciez) pieniedzy. Przede wszystkim wada jest stosunkowo
powolna praca w dos oraz co by nie mowic brak zgodnosci - w porownaniu np.
z kartami ati czy tsenga nie ma zadnego porownania. W srodowiskach
graficznych pracuja natomiast zupelnie poprawnie, o ile oczywiscie
zastosuje sie wlasciwe drivery. Programy testujace pokazuja czesto bardzo
duza roznice w porownaniu do ukladow konkurencyjnych. Nie sa to dane
prawdziwe, po pierwsze dlatego ze czesc firm oszukuje umieszczajac w rom
karty program bajerujacy benchmarki (robi tak np. firma miro, co jestem w
stanie udowodnic); a po drugie maja zaimplementowane sprzetowo takie
funkcje jak rysowanie krzywych, co generalnie zwyklemu uzytkownikowi nie
przydaje sie praktycznie wcale (znikomy wzrost wydajnosci), natomiast w
testach powoduje, ze wyniki sa 2 czy 3 razy lepsze. Generalnie wiec,
twierdze, ze karty z nowymi koscmi (868, seria Trio64) sa calkiem ok, pod
warunkiem, ze wykorzystujemy sie w srodowisku windows czy os/2 z
wlasciwymi driverami. Jesli ma to byc karta intensywnie wykorzystywana w
dos (gry itp) oraz w widnows przy pracach takich jak edycja textow czy
arkusze kalkulacyjne to duzo lepszym rozwiazaniem jest np. ATI Mach 64 czy
Tseng ET4000 W32p oferujacy za znacznie nizsza cene lepsze mozliwosci.
Zeby nie bylo, ze przeginam w jedna strone - karty s3 swietnie sprawdzaja
sie jako tanie urzadzenia do srednio skomplikowanych prac cad. tutaj malo
sie kart, ktore moga im dorownac (ale sa - np. weitek power 9101 czy kosci
mga).

pozdrawiam i mam nadzieje ze troche zamacilem w glowie
karpio