Re: DERIVE

Autor: Krzysztof Gozdziewski (chris_at_astri.uni.torun.pl)
Data: Wed 01 May 1996 - 15:07:07 MET DST

Piotr Goral (pgoral_at_misio.elka.pw.edu.pl) wrote:

: Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT) wrote:
: : Ktos poszukiwal derive...
: : A co by powiedzial o MatLab'ie?

Ja w kwestii formalnej: DERIVE, o ile mi wiadomo, przeznaczon jest do obliczen
symbolicznych, natomiast MatLab to system typowo numeryczny
(choc zdaje sie umie tez w ograniczonym stopniu przeksztalcac formuly).
Sadze, ze dla unix'ow i win95 (tfuuuuuuu) ZNAKOMITYM programem
do operacji symbolicznych jest niejaki MuPAD, dla instytucji edukacyjnych
i naukowych free (ale wymaga rejestracji). Jest bardzo podobny do Maple w
skladni i zasadach dzialania. DERIVE nie dorasta mu do wysokosci paznokci
malych palcow (u nog).

: : Odpowiedz (przypuszczalna): za drogi!

: : ale... jest piekny klon MatLab'a (skladnia kompatybilna w 99%)
: : - nazywa sie Octave, uzywa gnuplot oraz zghostview wiec jak
: : sie juz zapewne domyslacie: jest FREE.

Z Octave korzystalem do regularnych obliczen,
jest b. dobry, i rozwija sie. Co do 99% syntax-compat to moze mala przesada.
Probowales przenosic program z matlaba na octave?
Jako front-end graficzny uzywa
gnuplot'a, choc mozna mu podpiac dowolny, w miare uniwersalny program
graficzny (zamiast gnuplota). Sa np. skrypty octave do uzywania
bardzo sympatycznego plotmtv (i mamy piekna grafike 3D, mapy konturowe, etc).
Warto moze dodac, ze programow typu
matlab (octave) jest co najmniej kilka: np. scilab, rlab, yorick.

:
: : Gregorio Kus Grego_at_RMnet.it Grego_at_cyberspace.org

:
: A gdzie go mozna dostac?
: Piotr Goral
: pgoral_at_elka.pw.edu.pl
:

Jak na linux'a to na sunsite.icm.edu.pl (wszystkie wymienione,
niekomercyjne). Na inne systemy nie wiem, chynb atrzeb apogrzebac archie'm.
Wiem, ze rlab ma port na os/2 i dos'a, octave na os/2, wspomniany MuPAD na
win95, natomiast wszystkie dzialaja pod unix'ami.

kg

--
 ^-^  ~ Krzysztof Go\'zdziewski
(o o) ~ Institute of Astronomy, N Copernicus University