Re: MINI SIEC

Autor: Jaroslaw Tabor (formatc_at_bevy.hsn.com.pl)
Data: Thu 25 Apr 1996 - 23:16:48 MET DST

>Co przez to rozumiesz?Czy kabel w czasie burzy sie az tak elektryzuje?
>Jestem polaczony z kolega linka napowietrzna ok. 40m
>Podlaczamy ja tylko w czasie uzywania.
>Czy moze ona spowodowac uszkodzenie komputera?
>Jakie sa sposoby zabezpieczenia przed tym problemem?

Owszem burza moze rozwalic co nieco, my ze znajomymi mamy siec ok 600m (6 komp.)
w tym najdluzszy odcinek ma ok 250-300m. Wszystko chodzi na kablu produkcji
ZALOM Szczecin zupelnie nie przewidzianym do tego celu.
Jedna burza wywalila nam dwie karty sieciowe, ale po tym uziemilismy
wszystko i teraz juz jest OK. W/g madrych podrecznikow nalezy uziemiac
tylko jeden koniec sieci, ale jak komputery nie sa zasilane z jednej linii
to dobrze jest to pouziemiac gdzie sie da.
Co do zabezpieczen to firma APC produkuje T-Connector-y z zabezpieczeniem
przeciwpiorunowym ale nie uzywalem ich to nie wiem czy cos daja.

Inne rozwiazanie to siec na swiatlowodach. Karty sa drogie ( nie tak bardzo jednak )
ale swiatlowod jest w cenie dobrego koncentryka wiec sie oplaca
szczegolnie ze chodzi bez problemu na 2km.

PS: Moge tanio sprzedac koncentratory w wyjsciem na swiatlowod. Mozna do
nich podlaczyc 8 komp na UTP, i jedna linie swiatlowodowa do 2 Km.
Produkcja: Cabletron systems
Symbol: MR9TE - EPIM-F2
Cena: 1000zl/szt ( mozna sie targowac )
I jeszcze mam Konwerter BNC/Swiatlowod firmy IMC za 160zl ( ale tylko jeden )