Re: Pytanie o NexGena

Autor: Radoslaw Poplawski (req_at_mikrozet.wroc.pl)
Data: Thu 25 Apr 1996 - 23:19:21 MET DST

>ja znam cala mase ludzi (w Polsce!!!) ktorzy do dzis chodza na 386DX bo
>nie stac ich na wymiane plyty i procesora nawet na 486, a maja wystarczajaco
>duzo oleju w glowie by kupic NexGen'a 90 za cene nizsza niz P75.
>A kto dzis kupi P75??? Praktycznie - dokladnie nikt. Upgrade plyta + procesor
>(zwlaszcza jesli ktos sie dal wpuscic w maliny z VLB) kosztuje tak wiele
>ze dodac te 20% i miec P100 to po prostu AUTOMAT. Nikt nie rozumuje - "
>zmienie sobie potem na P100", bo zadaje sobie pytanie: "a kto mi potem
>kupi tego P75?".

Po pierwsze: pisalem, ze lepiej kupic P5 niz P6, bo zbyt drogie i ciut wolne
(przynajmiej dla mnie - pracuje na win95, a takze 16-bit app).
Po drugie: Nie wiem ile kosztuje NexGen, ale zapewne zbyt duzo. Co zyskam
przy kupnie, to pewnie strace przy sprzedazy (zakladajac optymistycznie, ze
ktos to ode mnie odkupi). Cena Pentiuma 75 z plyta to ok. 850zl , setki -
200zl wiecej (ceny gieldowe). Przy okazji musze powiedziec, ze b. duzo ludzi
kupujacych 75 rozumuje: zmienie pozniej na szybszy (100,133,166) - znam z
autopsji (a ze sprzedaza 75 raczej problemu nie bedzie, na wroclawskiej
gieldzie wystarczy opuscic 50zl, a z chetnymi nie ma problemu).
Po trzecie: ja pozdrawiam wszystkich tych, ktorzy kupili NexGen z VL-Bus -
ci to sie ciesza z udanego zakupu.
Dodam jeszcze, ze ja krolikiem doswiadczalnym bym nie chcial zostac kupujac
NexGena. Bo skad moge wiedziec co bedzie mi chodzic, a co nie. To juz wole
Cx686 i dobra plyte (Asus, GB, Octek), bo przynajmniej wiem, ze sie nie
natne na plycie, a procesor "w razie czego" moge odsprzedac. No i ASUS dla
mnie wiecej znaczy niz Atlantis. Oczywiscie, zaplace troche wiecej, ale
chyba warto.

No i: NIE KUPUJE SIE WYROBOW ZDYCHAJACYCH FIRM (upadajacych, polknietych,
itp. itd.). Chyba, ze tanio.

> [...]
>czepiam za zapedy monopolistyczne niz M$, gdyz technologicznie jest
>przynajmniej ok - nie wciska swoim klientom g...) przekonac powinny
>juz byly chyba wszystkich ze cale te "upgrade'y" to bajka o zelaznym
>wilku. Praktycznie za kazdym razem zmieniajac procesor - zmienia sie i plyte,
>nawet jak fizycznie jest do wykonania upgrade samego procesora, to zjawisko
>moralnego starzenia sie plyt matek powoduje, ze chcac nie chcac tak robimy.
>Czesto dotyczy to nie tylko samej MB ale i innych rzeczy (wystarczy wspomniec
>o SIMMach "dlugich" i "krotkich", o VLB kontra PCI itd itp etc)

Ja dodam jeszcze Cache. Ale sadze, ze kupione teraz plyty do 200MHz tak
szybko sie nie zestarzeja. Intel moze nie chciec znacznie obnizac cen na P6,
dopoki oprogramowanie calkowicie do P6 "nie dorosnie" (chodzi tu przede
wszystkim o nowy win (a moze co innego, byle popularnego) w pelni 32-bitowy).

> Na zapowiadane od prawie 2 lat K1 i M5 (czy odwrotnie - K5 i M1) nadal
>czekamy, a Intel juz zapuscil walec P6 - i tu sie chyba posliznal, po prostu
>wybiegl za daleko naprzod (tak jak NextStep).

A moze posliznac sie jeszcze bardziej. Zaloze sie, ze w Intelu sie modla,
zeby M$ wypuscilo 32-bitowy win. W przeciwnym razie Cx686 (i AMD) bedzie
walczyl o klienta z procesorem P5 (a nie - jak by chcial Intel - z PPro), a
w takim przypadku Intel moze stracic co nieco ze swej miazdzacej przewagi.

> Dopiero NexGen mial szanse naruszyc monopol Intela (mial po temu, jako
>jedyny prawdziwe tzn. technologiczne podstawy), niestety - zadzialal ten
>sam mechanizm co w przpadku M$ - tzn.: niedojrzaly rynek, ktory nie jest
>w stanie wybrac inaczej jak w oparciu o wszechobecny "START" czyli w95
>oraz wszechobecne (nie wiem jak bylo w Polsce, ale tu bylo to porazajace)
>"INTEL INSIDE".

Jesli ktos co chce cos wyprzec z rynku musi sie do tego upodobnic. NexGen
nie zrozumial i ma pecha, rynku nie podbije, zasilil AMD. Procesory Cyrixa i
AMD sprzedaja sie, bo mozna je w cos wetknac co pasuje takze do procesorow
Intela. Win bedzie wyparty z rynku tylko wtedy, gdy powstanie cos co bedzie
rownie proste jak on w uzyciu (i nie trzeba bedzie zbytnio zmieniac nawykow
przy zmianie OS).

Kiedys AdLib wypuscil karte muz., ktora szybko stala sie standardem. Pozniej
AdLib sobie odpuscil, inni producenci prdukowali rozne cuda, ale zadne z
nich nie odnioslo sukcesu rynkowego z jednego powodu - brak komp. z AdLibem.
I jedna firma Creative wyprodukowala SoundBlastera, ktory nie byl lepszy od
kart innych producentow, ale mial jedna zalete - byl komp. z AdLibem. Ciag
dalszy ogolnie znany.

>Grego

Radoslaw Poplawski