Re: Pytanie o NexGena

Autor: Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT)
Data: Thu 25 Apr 1996 - 21:15:15 MET DST

On Thu, 25 Apr 1996 12:17:33 +0200 Radoslaw Poplawski wrote:

>Nie!!!!!!!! Nie rozumiem jak P5 moze umierac skoro sprzedaz rosnie
>(przynajmniej w Polsce). A czy osiagi na P5 sa duzo slabsze to zalezy od -
>ogolnie mowiac - wielu rzeczy.

Glownie od tego co sie na nim "zapusci":
na SYSTEMACH OPRACYJNYCH (czyli OS/2 lub Unix'ach) przyrost osiagow
jest dwukrotny, na scierwie zwanym windoze - 20%
(dane Intela)

>Dlatego poki co, to P5 jest lepszym nabytkiem
>(chyba, ze ktos potrzebuje koniecznie P6) - przynajmniej jesli chodzi o
>stosunek cena/predkosc. No i P5 zawsze pozniej sprzedam i to zazwyczaj po
>dobrej cenie. A z NexGenem to bede sie bujal, az ktos kupi na kg.

ja znam cala mase ludzi (w Polsce!!!) ktorzy do dzis chodza na 386DX bo
nie stac ich na wymiane plyty i procesora nawet na 486, a maja wystarczajaco
duzo oleju w glowie by kupic NexGen'a 90 za cene nizsza niz P75.
A kto dzis kupi P75??? Praktycznie - dokladnie nikt. Upgrade plyta + procesor
(zwlaszcza jesli ktos sie dal wpuscic w maliny z VLB) kosztuje tak wiele
ze dodac te 20% i miec P100 to po prostu AUTOMAT. Nikt nie rozumuje - "
zmienie sobie potem na P100", bo zadaje sobie pytanie: "a kto mi potem
kupi tego P75?".

Pozatym - kolejne skoki technologiczne w wykonaniu Intel'a (mniej sie go
czepiam za zapedy monopolistyczne niz M$, gdyz technologicznie jest
przynajmniej ok - nie wciska swoim klientom g...) przekonac powinny
juz byly chyba wszystkich ze cale te "upgrade'y" to bajka o zelaznym
wilku. Praktycznie za kazdym razem zmieniajac procesor - zmienia sie i plyte,
nawet jak fizycznie jest do wykonania upgrade samego procesora, to zjawisko
moralnego starzenia sie plyt matek powoduje, ze chcac nie chcac tak robimy.
Czesto dotyczy to nie tylko samej MB ale i innych rzeczy (wystarczy wspomniec
o SIMMach "dlugich" i "krotkich", o VLB kontra PCI itd itp etc)

>Monopol Intela jest latwiejszy do zlamania - wystarczy, ze konkurencja (Cx,
>AMD) wypuszcza tansze (lub szybsze) modele i popyt na I spada.

Nadal jeszcze nie jest to prawda. AMD i Cyrix zawsze byly o jedna generacje
do tylu. Intel sobie spokojnie odpuscil 486, bo to juz byly ochlapy, dla
psow czekajacych na nie pod stolem - prawdziwe pieniadze sie juz robilo
na Pentium.
   Na zapowiadane od prawie 2 lat K1 i M5 (czy odwrotnie - K5 i M1) nadal
czekamy, a Intel juz zapuscil walec P6 - i tu sie chyba posliznal, po prostu
wybiegl za daleko naprzod (tak jak NextStep). Pisalem juz o tym, ale powtorze:
kiedy Intel przystapil do projektowania P6 (prawie 5lat temu) zakladal ze
do tego czasu software zdazy doszlusowac do 32bit (ktore przeciez zaczely
sie w czasach 386 czyli czasach ktorych najstarsi windziarze nie pamietaja)
wiec zrobil procesor ktory stosunkowo slabo wykonuje przestarzale (czytaj:
16to bitowe) partie kodu stanowiace znaczna czesc WSPANIALEGO 32BITOWEGO
SYSTEMU OPERACYJNEGO WINDOWS 95.
   Dopiero NexGen mial szanse naruszyc monopol Intela (mial po temu, jako
jedyny prawdziwe tzn. technologiczne podstawy), niestety - zadzialal ten
sam mechanizm co w przpadku M$ - tzn.: niedojrzaly rynek, ktory nie jest
w stanie wybrac inaczej jak w oparciu o wszechobecny "START" czyli w95
oraz wszechobecne (nie wiem jak bylo w Polsce, ale tu bylo to porazajace)
"INTEL INSIDE".

   Pomimo wszystko co napisalem powyzej - nie mam zamiaru rozpetywac
kolejnej flame-war, zostawiam Ci prawo ostatniego glosu - ja juz sie
w temacie NexGen'a (przynajmniej w tym thread'zie) nie odezwe.

pozdrawiam

Grego