Re: Czy kupowac firmowe komputery ? (Bylo: monitor robi sie "czarny")

Autor: Wojtek Piecek (wojtekp_at_tch.waw.pl)
Data: Tue 23 Apr 1996 - 19:16:23 MET DST

Jarek Lis napisal(-a) :

> No prosze - inna osoba, a dokladnie te same argumenty. Z jednym wyjatkiem
> - w firmach czasem tez do komputera trzeba cos dolozyc, zmienic, itp.
> Firmowe nie sa wiec nawet dla firm.

Moge cos dorzucic? No to wale:

Pracuje (co daje sie oczuc) w tch. Firma jak firma, ale zatrudnia aktualnie
jako holding jakies 120-130 osob. Tyle samo jest komputerow. Z markowych
posiadamy AIX, PowerPC (IBM) i VAX-a (jak ktos wie gdzie mozna zrobic
skladaka to jestem zainteresowany). Cala reszta maszyn (lacznie z trzema
serverami Novella, serverem UNIX-a, routerem/firewall-em) pracuje na
maszynach skladanych we wlasnym zakresie. I bardzo rzadko sa to komputery
ktore bazuja na elementach markowych (nie ze wzgledu na jakosc
ale na cene :(( ). Nie dotyczy to wzmiankowanych serverow, oczywiscie.
Mysle ze w aktualnej sytuacji nie pojdziemy NIGDY w
kierunku markowych komputerow, zwlaszcza ze jak widze HP z naklejka na
obudowie "Pentium inside", otwieram obudowe i widze AMD to musze lapac
faceta a kolega schyla sie pod stol i lapie jego szczeke. Sytuacja
autentyczna, czlowiek kupil HP u HP, przybiegl rozszerzyc pamiec (wiem ze
mamy droga, ale w porownaniu nawet z HP mamy taniej) i trzeba bylo go ratowac.
Mam serdecznie dosc takiej markowosci. Inny przyklad (dosc bzdurny bo jak mozna
nazywac marka Optimusa) - "Prosze Pana mam komputer Optimus XXYYZZ i mam
takie pytanie - czy mozna w nim ....". I prosze, z Optimusa zrobila sie
marka. Czego to ludzie nie wymysla.
Na moje usprawiedliwienie moze przemawiac tylko jedno - DUZE zaplecze ktore
albo cos uratuje albo powie ze juz nie moze dzialac. Z drugiej strony jak
ktos nie zna sie na tych pudelkach z tymi telewizorkami, to powinien
zatrudnic kogos kto sie zna. Kropka. Jesli ten ktos twierdzi ze musi kupic
cos to OK, kupuje bo on za to odpowiada. W takim dosc szalonym kregu
mielismy rozmowe jakies pol roku temu w Krynicy. Czlowiek kupil sobie HP
(nie pamietam za ile ale kwota na pewno zamykala sie w $30 tys.). Ten
komputer robil u czlowieka ... poczte. Na nasze pytanie dlaczego akurat ten
komputerek to powiedzial ze ma na niego servis i gwarancje. Po dlugiej
rozmowie wyszlo ze servis to jest "4-ro godzinna reakcja na zgloszenie
usterki". Reakcja. Czyli ja dzwonie i mowie ze nie dziala, czlowiek mi mowi
"O ile zrozumialem, to Pan twierdzi ze nie dziala?". Jak ja odpwiem tak i on
to potem potwierdzi to juz mozemy mowic o "reakcji na zgloszenia". I to jest
ten servis. Bajka.

Reasumujac - ja bede polecal sprzet bazujacy na czesciach przeze mnie
wybranych (czyli skladakach). Jesli ktos jest na tyle bogaty aby za
dwukrotnie ubozsza konfiguracje, mniej wydajna (tak generalnie) placic dwa
razy wiecej to ja nie mam nic przeciwko temu. Co wiecej, potem (jako firma)
sprzedam mu pamieci dedykowane do jego maszyny, ale ich cena nie bedzie juz
taka klasyczna, przeciez chcial "dobra, markowe, drogie" !!! Proste.
Tutaj nie da sie porownac tego do roznych samochodow bo w przypadku
samochodow mamy do czynienia z roznym komfortem pracy, ale komfortem
narzuconym przez producenta. W przypadku komputerow moge sam decydowac co
chce, czego nie. Acha, mowie oczywiscie jak SAM skladam komputer a nie firma
mi sklada (bo dla mnie CD 4x to nie jest pozycja z cennika, ja chce wiedziec
jaki to jest typ).

Jeszcze jeden kwiatek - wszyscy sie rozplywaja w opisach win9X. A co mam
zrobic jesli ja mam zamiar pracowac na Linuxie, ba na OSie. Oczywiscie
wszystkie markowe komputery sa "Win95 ready !!!" z czego nic absolutnie
nie wynika, ale mysl ze komputer jest dedykowany do win az mnie odrzuca
(ludzie, co za kretyn wymyslil te cholerna plug&play !!! Przeciez to
jest gorsze niz win9x !!!).

Wiec kupujmy skaldaki a szanujmy tych ktorych stac na "markowe komputery".
Moze kiedys sie okaze ze mieli racje ... (szczerze watpie, nigdy nie
zalowalem ze sam wybralem te droge).

- --

Pozdrowienia,
Wojtek

e-mail : wojtekp_at_tch.waw.pl
         piecek_at_camk.edu.pl

PGP key available: finger wojtekp_at_szarik.tch.waw.pl
Key fingerprint = 8D 80 85 26 9F 55 A6 94 CD F8 85 C5 3F 0A 00 AD