Re: Nowy GUS P&P - ktos juz mial z nim do czynienia?

Autor: Marian Klekota (marian_at_amedec.amg.gda.pl)
Data: Tue 09 Apr 1996 - 12:44:39 MET DST

Jeff W. (stkolodz_at_cyf-kr.edu.pl) wrote:
: Mam ochote na GUS-a, ale nie wiem czy kupowac starego MAX-a
: skoro jeszcze sa dostepne czy czekac na nowego P&P.

: Na gieldzie ani w zadnej firmie nie znalazlem jeszcze tej nowej karty.
: Wg informacji producenta prezentuje sie zachecajaco, ale pieron wie
: jak jest naprawde i czy programy ktore maja support do starego GUS-a
: beda z tym chodzic bez problemow.

: Jak ktos juz mial 'to' w rekach i slyszal jak to chodzi to prosze o
: kontakt.

: Janusz

Tak, mam wlasnie do czynienia z nia ... kuplem se ( a dokladnie wymienilem z
GUS MAX'a 1 MB RAM ).

Karta GUS PNP jet rewelacujna porownujac do AWE32 czy tez GUS MAX'a. Roznice
sa dosc znaczace.

GUS PNP posiada :
- 32 kanaly bez dropautow ( nie jak poprzednia rodzina GUS'ow )
  ( Ciagnie te kanaly na 48 KHz )
- 32 kanaly na efekty dzwiekowe ( nie jak AWE ... ma problemy z efektami
  grajac pare na raz - a dokladnie chyba jeden moze na raz, o MAX'e lepiej
  nic nie mowic ... szczatkowa ilosc efektow )
- Karta jest na chipie InterWave ( AMD )
- 1 MB ROM z skompresowanymi instumentami ( musze powiedzic ze jak na rom to
  niezle gra )
- Mozliwosc rozbudowy do 8 MB RAM ( wersja Gus PNP PRO ma 512 KB wlutowane )
- Zgodna z poprzednimi gusami ( ma CODEC'a ), emulacja sound blastera na takim
  samym poziome jak porzednio ... no moze troszke lepiej jest nowy emulator
  "iwsbos"
- Zmieniono format patchow ( jest konwerter na ftp.gravis.com )
- Zgodna z GS MIDI ! lub GM MIDI

Jesli chodzi o latwosc obslugi to rzeczywiscie instaluje sie prosto ... lecz
mam paru uwag.

1. Katastrofalna dokumentacja ... ksiazeczka ktora mi uwlacza :) pisza zeczy
oczywiste a malo szczegolow ... np. pelnej specyfikacji MIDI ( efektow itp )
nie mozna znalesc !
2. Jesli ktos zainstalowal sobie RAM a ma drewniane ucho to nie uslyszy ze
   Gus nie przestawil sie z ROM na RAM ! Pomimo wczytania patchy ( ze
   starego dobrego GUS'a ). Spedzilem 3 dni meczac sie z tym ... i dzis
   sciagam konverterek do formatu dla PNP ... oczywiscie ani slowa o tym w
   dokumentacji.
3. Jest CD-ROM dodany ale dla osoby ktora dobrze rozpoznaje katalogi na nim
   jest jasne ze mirror jest przechistoryczny ;) ( demosy i bbs gravisa )
4. Brakuje driverow i paru standardowych programikow w ktory byl wyposarzony
   GUS MAX : i tak nie ma driverow AIL ! i ultramid ( trzeba uzywac od
   standardowego GUS'a a ten obsluguje przeciez TYLKO 1 MB RAM - twierdza
   co prawda ze bedzie i to lada dzien). Nie ma edytora do patchow 9 l;ada
   dzien ;) ). Za to zamiast playmidi i palyfile jest po prostu play i
   obsluguje mid,wav,s3m,ult,mod,xm czyli wszystko co potrzebne.
5. Drivery sa do Win 3.1, Win95, ale juz zapomnieli o OS/2 a WIN NT juz nie
   wspomne.

To by bylo tyle, dzis sprawdze co po konwersji patchow ... sprawdze i
napisze jakie mam zdanie. Co prawda juz teraz twierdze ze jakos dzwieku jest
swietna - nieporownywalnie lepsza od GUS MAX'a, efekty midi potrafia zdziwic
:). Polecam ta karte fanom muzyki na komputerze jak i muzykom ktorzy chca
tworzyc cokolwiek na PC ( midi czy tez digital tracki ).

Ogolnie jestem bardzo zadowolony ... karta jest extra jesli tylko bedzie
ladowac patche :))
Ponizej zamieszczam specyfikaje chipa na ktorym jest zrobiona karta.

InterWave(TM) Audio Processor

Interactive Wavetable Sound for the PC

The Future of PC Audio

The InterWave Audio Processor is a complete audio sound system on a chip,
fundamentally
changing the cost of high performance wavetable audio. The InterWave
architecture provides all
the functions required by OEMs, Developers, and End Users.

     Support for all popular sound standards
     CD-quality audio performance
     Noticeably superior wavetable synthesis
     Support for interactive audio including Mix, Move, and Modify(TM)
capability
     Audio effects processing
     On-chip analog and mixing
     On-chip digital mixing
     ADPCM compression and decompression
     Power management
     ISA Plug and Play interface
     Various cost-effective configurations
     Third party software tools

InterWave IC Features

     32-voice stereo downloadable wavetable synthesizer
          On-chip effects processing
          Multi-channel digital mixing
     Stereo 16-bit audiophile codec
          Multi-channel analog mixer
          AD1848, CS4231 compatibility
     Glueless ISA Plug and Play interface and reduced pin-count non-Plug and
Play versions
     Game and MIDI ports
     Serial DSP expansion port
     Power management
     3.3-V/5-V operation 16 sample record and playback FIFOS

Support for all Major Audio Standards

     Windows WIN-3.x, WIN-95
     General MIDI
     Sound Blaster
     Miles AIL and HMI SOS Standard APIs
     UltraSound
     Roland MPU-401
     MPC-2
     Windows Sound System

InterWave Developer Support Program

AMD provides the tools necessary to simplify InterWave Audio Processor
software and hardware
development.

Available Literature or Support on the InterWave Audio Processor.

AMD and the AMD logo are registered trademarks of Advanced Micro Devices,
Inc. InterWave and "Mix, Move, and Modify" are trademarks of
Advanced Micro Devices, Inc.
Microsoft and Windows are registered trademarks and Windows 95 is a
trademark of Microsoft, Inc.
GENERAL NOTICE: Product names used in this publication are for
identification purposes only and may be trademarks of their respective
companies.

                             Last Updated 1/21/96
                       Š1996 Advanced Micro Devices, Inc.

--
| Marian Klekota                       |                            |