Re: RISC 21064 (OSF/1 a Linux...)

Autor: Jan Rychter (jwr_at_itc.pw.edu.pl)
Data: Mon 01 Apr 1996 - 20:16:45 MET DST

    Jarek> Czy "niedrogie" nie jest tu kluczowe? A jesli ja chce
    Jarek> sprzet drogi i porzadny (przynajmniej tak mi sprzedawcy
    Jarek> wciskaja..)? Czyz nie jest tak, ze linuxowe drivery sa do
    Jarek> tych produktow, ktore szczesliwie znalazly sie w posiadaniu
    Jarek> osob potrafiacych taki driver napisac? Bo jakos nie
    Jarek> zauwazylem jeszcze produktu, ktorego dyskietka mialaby
    Jarek> kartoteke "Linux". "Alpha" tez sie nie zdarza - dla
    Jarek> rownowagi.

  I nie zauwazysz, bo w UNIXie jak pewnie wiesz sterowniki sa w
jadrze. A jadro linuxa za szybko sie zmienia zeby mozna bylo
sterowniki rozprowadzac na dyskietkach.

  Gdybys za to przyjrzal sie troche Linuxowi 1.3.*, to nie mowilbys
takich rzeczy. Coraz wiecej jest sterownikow i rzeczy ktore pisane sa
_za pieniadze_. Na przyklad, sterowniki SCSI (Buslogic), SMP. Coraz
wiecej firm aktywnie wspolpracuje z autorami Linuxa, chetnie
udostepniajac wszystkie dane i pomagajac w miare mozliwosci.

  Co zas sie tyczy sprzetu 'drogiego' i porzadnego, dlaczego nie
mialbys go uzywac z Linuxem ? To, ze w jadrze nadal jest sterownik do
kontrolerow dyskowych XT (MFM/RLL), nie oznacza ze nie mozesz uzywac
Adapteca AHA2940UW, FR, ISDN czy ATM.

  Linux wyszedl juz z okresu 'czystej amatorszczyzny'. Teraz jest to
amatorszczyzna na wysokim poziomie.

    Jarek> Czy z FAQ Linuxa zniknely juz komentarze: "Drivera do XXXXX
    Jarek> nie ma, i nie bedzie, dopoki producent nie zechce
    Jarek> udostepnic opisow amatorom"?

  Nie chodzi tu juz o 'amatorow'. Zniknely, z wyjatkiem jednego
patologicznego przypadku - Matrox.

    [tu chodzilo o moja prace zwiazana z 'supportowaniem' linuxow]
    Jarek> Jak rozwiazujesz problemy? Pytasz na newsach?..

  Na ogol udaje mi sie je po prostu rozwiazac (czytajac listy
dyskusyjne, newsy, FAQs, HOWTOs, zrodla, itp...). Jezeli nie, to
pytam, owszem.

jwr
Jan Rychter
jwr_at_icm.edu.pl