Re: RISC 21064

Autor: Wojtek Piecek (wojtekp_at_tch.waw.pl)
Data: Sat 30 Mar 1996 - 15:57:40 MET

Krzysztof Halasa napisal(-a) :

> Ale nie, ja bym chcial PPro-200 dual. Chyba zeby np. Pentium166*4. Po
> prostu chodzi o zwykle megaherce...

Patrz wyzej - poczekaj na PPro dual ... Pojawi sie pewnie w ofertach w tym
samym czasie co nowy Triton. ASUS juz ma wersje dualowe, ale nie chce
sprzedawac bo twierdzi ze Intel znow cos sp.... i trzeba po nich poprawiac.
Jesli interesuje Ciebie SMP na Linuxie to poszperaj
<A HREF="http://www.uruk.org/~erich/mps-hw.html"> tutaj </a>, jest to jedno
z lepiej przemyslanych miejsc gdzie opisuja zalety robienia SMP. Podaja
rowniez przyklady wielu plyt (takich low-end, high-end i zupelnie prof). Na
dokladke czlowiek robi ew. poprawki w kernelach i umieszcza je na swoim ftp
(z ktorego robie codzienny mirror, jesli ktos jest zainteresowany
ftp://ftp.tch.waw.pl/pub/linux/smp). Reaguje szybko i skutecznie.

> BTW: Wiem, ze pracowales z 2*Pentium (na Neptunie?). Pewnie pracowales tez
> na PPro. Jak sie ma szybkosc np. 2*P-166 do np. PPro-200? Oczywiscie
> nie chodzi o pojedyncze zadanie... Czyli wlasciwie - jak sie ma szybkosc
> Pentium do PPro w typowych, linuxowych zastosowaniach? Np. ile kompiluje
> sie kernel na PPro w stosunku do Pentium?

Potwierdza sie stara zasada - nie procesor ale pamiec. Wlasciwie wlozenie
32MB nie robi mu juz roznicy i mozna mowic o jakims wplywie procesora.
Kernel rzeczywiscie kompiluje sie bosko (wiesz, tak mniej wiecej jedna linia
na sekunde, wynik fantastyczny a mialem akurat PPro 200). Na dokladke, jak
zwykle wkladam do kernela jakies dziwne uslugi wiec byl BARDZO duzy. Razem
kompilowal sie ... kilka minut (make zImage). Oczywiscie caly czas mowie o
wersji Slackware 2.3.0 i tylko a.out. Problem mialem jak probowalem
skompilowac pod nim gcc i binutilsy ... wszystkie wykrywaja ze maja do
czynienia z maszyna 686 a zaden z nich nie ma odpowiednich opcji ... Szkoda,
musialem pracowac i udawac ze to takie szybkie Pentium (czyli stan jaki
caly czas maja wszyscy posiadacze windoze i doza, tylko ze oni maja szybkie
386). Wrazenia calkiem optymistyczne, a najsmieszniej bylo kiedy sie okazalo
ze jedynie Linux moze pracowac z siecia na starym chipsecie Intela (tym z
bugiem). Dowcip polegal na tym ze tylko Linux i tylko z karta PCI (SMC) mogl
pracowac w sieci. m$-dog i m$-win(doz)e nawet z ta sama karta nie chcialy.
Teraz, jak jest juz nowy (no, moze tylko lepszy) chipset dzialaja juz
wszystkie.

A propos 4x166 - napisz do tego czlowieka z urug.org - on wlasnie uzywa 4x166
i w/g jego opisu jest to dosc ciekawe rozwiazanie. Plyty PPro sa, w/g mojego
skromnego zdania, jeszcze za mlode na powazne zastosowania. Nalezy jeszcze
poczekac z pol roku/rok az wszelkie mozliwe wady wyjda a wtedy mozna isc w ich
kierunku. Na razie majac doskonala konkurencje w postaci P166 x iles_tam to
uwazam ze lepiej stosowac to rozwiazanie. Linux radzi sobie bardzo dobrze z
przydzielaniem takich wielu zadan roznym procesorom, moze nie wszedzie moze
to byc najefektywniejsze rozwiazanie, ale podejrzewam ze w wiekszosci
zastosowan tak.

- --

Pozdrowienia,
Wojtek <wojtekp_at_tch.waw.pl>

PGP key available: finger wojtekp_at_szarik.tch.waw.pl
Key fingerprint = 8D 80 85 26 9F 55 A6 94 CD F8 85 C5 3F 0A 00 AD