Wydajnosc PC w DOS i Win95

Autor: Jurasz Piotr (s827_at_ernie.icslab.agh.edu.pl)
Data: Fri 15 Mar 1996 - 11:38:37 MET

Chcialbym w niniejszym postingu poruszyc kilka spraw dotyczacych ustawien
BIOSu dla DOS i wydajnosci w Win95. Otoz zdolalem wreszcie zmienic
procesor z 486SX-33 na Intel DX4-100 i wzrost wydajnosici mojego sprzetu nie
zadowalal mnie poczatkowo, bo pod wszystkimi benchmarkami DOSowymi wzrost
szybkosci CPU nie byl nawet dwukrotny. Pomogla dopiero zmiana sposobu
wspolpracy cache L2 z write-through na write-back(wbrew moim oczekiwaniom).
Wszelkie inne ustawienia chipsetu sa zoptymalizowane i dajmy na to, ze jest
OK. W Windoz95 w benchmarku NU'95 zmiana wydajnosci jest niewielka, bo
przy SX-33 bylo 6,4, a przy DX4-100 jest 10 (porownywalnie P60 ma 20) i choc
zdaje sobie sprawe ze brane w nim jest pod uwage nie tylko CPU, ale tez
wydajnosc pamieci i plyty, to jednak ta zmiana jest dla mnie niepokojaco
mala.
Dla niezorientowanych dodam ze W95 jako system 32-bitowy, podobnie jak np.
Linux w kontaktach z pamiecia i dyskiem omija 16-bitowe BIOSy, tak wiec
uzywajac tych syatemow lepiej wyrzucic z CMOSu wszelkie rezerwacje pamieci
typu dla Video/BIOS shadows, virus protection. To, ze nie jest to nic
warte, a tylko zabiera pamiec mozna zauwazyc np. przy instalacji
Linuxa-LILO czy W95 - nie ma zadnego ostrzezenia przy modyfikacji
boot-sektora.
Tak wiec oczywiscie i w przypadku moich W95 performance w NU-sysinfo'95
bylo stale w przypadku zmian w BIOSie, moje obawy dotycza po prostu plyty.
Jest to PVT, skonfigurowale dla DX4-100 zgodnie z metnym opisem, probowalem
podniesc performance przez ustawienie na plycie 50MHz i podwajania
w procsorze , ale nie rusza system. Tak wiec do posiadaczy PVT kieruje
zapytanie o wlasne doswiadczenia.
I jeszcze jedno - czy W95(i in. 32 OS's) korzysta z zewnetrznego cache na
plycie ? Ja spotkalem sie ze sprzecznymi opiniami (na
comp.os.ms-windows.win95.setup) na ten temat.

Dziekuje za wszelkie opinie.

        - Pozdrawia -

      ##/ ##/ Piotr ##/
    ##/ e-mail:s827_at_ernie.icslab.agh.edu.pl
   ##/ http://student.uci.agh.edu.pl/~jurasz