Re: banki pamieci

Autor: Jarek Lis (lis_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Fri 01 Mar 1996 - 16:40:46 MET

Grzegorz Szyszlo (ZNIK_at_avalon.wbc.lublin.pl) wrote:
: lis_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl (Jarek Lis) wrote:
: >Grzegorz Szyszlo (ZNIK_at_avalon.wbc.lublin.pl) wrote:
: >: taki 486 moze sie 'nie martwic' o szerokosc szyny 8bitowego herculesa ?
: >: przeciez to dziala. a adres karty jest tylko w innym miejscu niz simm'y.

: >Tu akurat dziala sterownik magistrali ISA, ktory od czasow 286 robil to
: >dosc samodzielnie, z pominieciem procesora (bo 286 ne mial takich ladnych
: >wejsc).
: >Choc byc moze przy 486 uproscili sterownik ISA, choc watpie, bo to takze
: >problem DMA, i kart busmaster PCI/VLB/EISA.
:
: hmmmm.. albo niedoczytalem, albo ty masz niepelne informacje :)
: ale poczawszy od 8088 i 8086 bylo cos takiego jak adresowanie polowkowe.
: w 286 troche to wymieszali, tak ze linie wyjsciowe trzeba bylo jeszcze
: dodatkowo dekodowac.

88 chyba nie, bo mial zaledwie 8bit danych.
Ale w 86 i 286, procesor potrafil zaadresowac pojedynczy bajt, ale
nie zmienial polowki magistrali!
dostep pod adres parzysty byl dokonywany na liniach 0-7 + aktywacja A0,
a pod adres nieparzysty na liniach 8-15 + aktywacja BHE.

po drodze do slotow ISA byl wiec ladny kontroler, ktory przy dostepach
nieparzystych sprawdzal, czy karta odpowiada ze jest 16 bitowa, a jesli
nie, to przekierowywal D0-7 ISA na D8-15 procesora.
Ten sam sterownik zamienial tez dostep do parzystego word'a, na dwa dostepy
do pojedych bajtow karty 8 bitowej.

Jesli wiec zastanawiasz sie jak 486 dostaje sie do Herculesa, to podejrzewam
ze sporo maci tutaj jeszcze bardziej skomplikowany (8/16 vs 32) sterownik
ISA.

: co do 386 nie jestem pewien. ale w 486 sa 4ry oddzielne
: wyjscia . jak zapisywany/odczytywany 2word nie miescil sie na granicy
: podwojnego slowa, to wystawia na te nozki cos takiego:
: 0001
: a w drugim cyklu zapisu/odczytu reszte:
: 1110

: ale tak jest tylko z pamiecia. przy adresowaniu pojedynczych bajtow
: wystawia tylko jeden sygnal. latwo go przetworzyc na 2bity , ktore
: sa najmlodsza czescia adresu. i wlasnie to robi ISA.

Tylko glupie pytanie - czy dane sa wtedy zawsze na liniach D0-7?

: ale jeszcze doczytam zebym byl pewien ze glupot nie gadam :))

No, znam procesory ktore tak robia, choc 486 nie jestem pewny.
Ale nadal podejrzewam, ze projektanci ostro stosuja istniejacy od
lat i sprawdzony schemat sterownika ISA.

Jaroslaw Lis

| lis_at_ict.pwr.wroc.pl | Institute of Engineering Cybernetics |
| tel 48-71-202636 | Technical University of Wroclaw, Poland |
| fax 48-71-203408 or 517398 | |