Re: "Doradzanie" gazetowe

Autor: Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT)
Data: Wed 20 Dec 1995 - 14:05:17 MET

On Wed, 20 Dec 1995 12:05:58 +0100 laskaje_at_ctrvax.vanderbilt.edu (Jurek) wrote:

>Wydaje mi sie, ze przy obecnych cenach _nowego_ sprzetu taka
>konfiguracja (486 DX2/??, CD 4x) jest calkiem rozsadna. 16M RAM to
>chyba lekka przesada, ale glownie dlatego, ze latwo mozna dolozyc "w
>miare potrzeb", pod warunkiem, ze jest miejsce. Ja bym pewnie polecal
>8M, ale _koniecznie_ w jednym SIMie.

Z ta opinia sie zgodzic nie moge. Ja tez wyszedlem z takiego
zdroworozsadkowego zalozenia, a potem mialem klopoty. Poniewaz
nie wystarcza mi zazwyczaj samo rozwiazanie problemu, lecz lubie
rowniez wiedziec dlaczego - zasiegnalem tzw. je~zora, i oto com
sie dowiedzial (oczywiscie w sktocie, bo szczegoly pewnie niewielu
interesuja, a tych co interesuja - i tak juz to wiedza):
   SIMMY 72pin double face (czyli praktycznie wszystkie 8MB i chyba
rowniez 32MB) zachowuja sie w niektorych plytach matkach dziwnie,
w niektorych przypadkach wogole nie chca chodzic, a nawet w tych
w ktorych chodza NIE DAJA OSZCZEDNOSCI slotow w porownaniu z dwoma
4MB (czy 16MB). O tym ze SIMMy te "czyms" sie roznia od innych,
mozna sie latwo przekonac wertujac instrukcje do plyt matek:
na ogol jest w srodku tabelka (wydawaloby sie - dla kretynow
nie znajacych arytmetyki elementarnej) przedstawiajaca wszystkie
mozliwe konfiguracje pamieci. I w tej tabelce (z reguly) o ile
konfiguracja 8MB jest przedstawiona jako 1 SIMM / 8MB, lub 2 SIMMy
po 4MB o tyle 12 MB jest do zrobienia wylacznie jako 3 SIMMy po
4MB (konfiguracji 8+4 nie ma). Podobnie 16MB jak 1x16, 4x4, ale
2x8 nie ma.
  Okazuje sie jednak, iz z reguly DA SIE te ograniczenia ominac.
Np. 12 MB budujemy wstawiajac 8MB do slotu nr.0, slot nr.1 zostawiamy
pusty, i 4MB do slotu nr.3. Przy czym wstawienie 4MB do slotu 0,
8MB do 1, a zostawienie slotu 2 pustego - nie zadziala!
Przyczyna tych fenomenow jest nastepujaca:
   SIMMy te sa przez wiele plyt matek traktowane (w pewnym
przyblizeniu) jako dwa SIMMy o mniejszej pojemnosci. (Sa i takie
[stare] plyty, ktore wogole nie chca z nimi pracowac). To wyjasnia
dlaczego po SIMMie 8MB nalezy zostawic jeden slot pusty. I to z reguly
dziala mimo iz nie jest wymienione w tabelce dopuszczalnych
konfiguracji pamieci.
  Inne zwiazane z SIMMami doubleface zjawiska, to np.: nawet w plytach
(i BIOSach), ktore pozwalaja wypelniac w dowolny sposob sloty SIMMami
singleface - na ogol SIMMY doubleface mozna wstawiac WYLACZNIE do
slotow o parzysstych numerach (o ile numeracja zaczyna sie od 0
oczywiscie), a czesto nawet wogole jest tylko jeden slot (nr.0), ktory
akceptuje SIMMa 8MB, a w nr.3 - nie pojdzie, i to nie tylko w kartach
o 3ch slotach lecz rowniez i w kartach o 4ech.

  Reasumujac: w miare mozliwosci SIMMow 8MB nalezy unikac, gdyz sa
z nimi klopoty:
  1. Ze zmuszeniem je do pracy wogole
Jesli przeskoczy sie punkt 1, [dzieki wstawieniu w odpowiedni slot] to:
  2. Moga sie pojawic klopoty przy przyszlym powiekszaniu pamieci
Jesli sie przeskoczy punkt 2, [dzieki zostawianiu wolnych slotow "miedzy"] to:
  3. Nie daja oszczednosci slotow, ktora zdrowy rozsadek zdawalby sie
sugerowac w porownaniu z dwoma po 4MB

To by bylo na tyle.
Strasznie dlugie mi to wyszlo,
jak na taki szczegolik,
ale moze niektorym oszczedzi to klopotow.

Grego

P.S. Nie wiem jak w Polsce, ale tutaj 1 SIMM 16MB jest tanszy niz 4 po 4
     i z reguly, jesli ktos powieksza swoja pamiec krok po kroku (step=4MB)
     to bez wiekszego trudu przejdzie z 12MB na 16MB nawet na karcie
     z 3ma slotami, bo w wiekszosci sklepow taka zamiane robia, za doplata
     mniejsza niz cena 4MB w jednym SIMMie.

P.P.S. Ci ktorzy dali sie wrobic w karte z dwoma tylko
    slotami na SIMMy - tak czy tak maja przej....e
:-)

Grego

--
Gregorio Kus       Grego_at_RMnet.it       gkus_at_envirolink.org