Re: drugi i trzeci HDD

Autor: Zbigniew Gasiorek (gasiorek_at_sigma.im.uj.edu.pl)
Data: Tue 19 Dec 1995 - 15:38:23 MET

lesiu_at_zeus.polsl.gliwice.pl (Leslaw Frydel) wrote:

>W CHIP-ie (12/95 str.88) przeczytalem o mozliwosci podlaczenia
>trzeciego i czwartego HDD do komputera uzywajac drugiego kontrolera
>i konfigurojac go jako drugi (secondary) kontroler.W zwiazku z tym mam
>kilka pytan.Czy ktos juz tego probowal i mogl by mi wyjasnic jak to
>nalezy zrobic i czy wymagane sa jakies dodatkowe sterowniki, a jesli
>tak to skad je mozna sciagnac (dostac,kupic,moze ktos mi mail'nie) ?

W zasadzie sa dwie mozliwosci: albo stary kontroler wywalic i kupic
EIDE, albo dac secondary (standardowy). Od razu rozsadniejsza wydaje
sie pierwsza propozycja, ale - jezeli masz skutecznie dzialajacy
kontroler VLB to raczej druga.

Ja uzywam od 1.5 roku DC2000 VLB IDE i dziala szybko (486dx/40).
Kupilem EIDE CMD640 (chyba ten numerek), zalozylem i patrze -
wolniejszy. Zainstalowalem programik sterownika w DOSie - dalej nie
jest szybszy od starego, a dodakowo Win w 386enh nie startuja bez 2
nietypowych drajwerow. Jak je wepchnac to porownywalnie ze starym.
Wiec po co wydawac kase na nowy EIDE skoro nic mi to nie daje? Oddalem
i wzialem standardowy IDE za 30 zl. I to polecam dla VLB bo i tak za
pare miesiecy wymienisz na PCI.

Uwaga: pamietaj o przelaczeniu na secondary, i wylaczeniu wszystkich
innych sterownikow. Konieczny jest tu opis karty (chyba ze lubisz
eksperymenty), a niektore IDE nie maja przelaczania na 2. kanal bo sie
Tajwanczykom nie chcialo wlutowac jumpera.

Zbyszek