Re: drugi i trzeci HDD

Autor: Marcin (art4_at_pdi.net)
Data: Tue 19 Dec 1995 - 02:00:58 MET

lesiu_at_zeus.polsl.gliwice.pl (Leslaw Frydel) wrote:

>W CHIP-ie (12/95 str.88) przeczytalem o mozliwosci podlaczenia
>trzeciego i czwartego HDD do komputera uzywajac drugiego kontrolera
>i konfigurojac go jako drugi (secondary) kontroler.W zwiazku z tym mam
>kilka pytan.Czy ktos juz tego probowal i mogl by mi wyjasnic jak to
>nalezy zrobic i czy wymagane sa jakies dodatkowe sterowniki, a jesli
>tak to skad je mozna sciagnac (dostac,kupic,moze ktos mi mail'nie) ?

>Drugi problem to jak wyglada sprawa z Enhanced IDE. Czy przy zwyklych
>dyskach IDE bedzie szybszy transfer? Czy takze sa wymagane sterowniki
>dla trzeciego i czwartego dysku ?

> [...]

Ja mam taka dziwna sytuacje zwiazana z multiIO.
Otoz mam stary bios bez Enhanced oraz CD na IDE, HDD850 i drugi
HDD420. Aby to wszystko razem podlaczyc, kupilem sobie genialna
(podobno) karte firmy CMD. Niestety karta ta robila bledy w
adresowaniu mojej 850-tki. Wiec zastosowalem specjalny boot (dolaczony
do 850), ktory instalowal sie na HDD i fixowal moj bios. W ten sposob
system pieknie wspolpracowal z twardzielem 850. Teraz znow wystapily
problemy innego rodzaju. 850 musial byc master na primary IDE. Jesli
chcialem podlaczyc jako slave CD na primary, a 420HDD na secondary to
musialem w config.sys dopisac sekwencje uruchomienia sterownika, ktory
testowal i przylaczal do systemu urzadzenia na secondary IDE.
Pomijajac fakt, ze przylaczenie to trwalo kilkanascie skund, to w
przypadku istnienia tego boot na 850 po przylaczeniu secondary, system
przestawal rozpoznawac 850-tke. Poswiecilem kilka dni non stop na
sprawdzanie roznych ustawien konfiguracji sterownika. Nic. Dopiero
zupelnie przez przypadek zauwazylem, ze bez zadnych sterownikow
rozpoznaje mi CD, gdy jest ono podlaczone do secondary IDE. Wiec po
wielu probach mam teraz: 850HDD z boot fixbios na primary master,
420HDD na primary slave (w setup biosu oba sa normalnie zainicjowane)
oraz CD na secondary (uwaga) slave (!). I dopiero teraz wszystko
chodzi i to dosyc szybko, bo CMD jest na local bus.
Ale jesli ktos sie decyduje na zakup karty MultiIO to od razu radze
zmienic bios na enhanced. Sprawdzalem ta moja karte u kolegi, ktory ma
wlasnie enhanced i bez przeszkod mozna podlaczyc trzy hdd i CD.
Jesli jednak mialbym cos proponowac, to najlepiej plyte
enhanced+multiIO. Teraz to wlasciwie standard (cena okolo 3-4 mln).
Chyba to wyniesie taniej niz kupowanie drogiej karty. (tanich nie
radze kupowac, bo mialem z nimi jeszcze gorsze przejscia. Nieraz nie
chodzil modem, nieraz myszka, a nieraz twardziel mial szybkosc
500kb/s).

                                Marcin

* Marcin Szumiela * ART4 Comp Group * Where any view *
* art4_at_pdi.lodz.pl * PC&AMIGA progr. * of Money exists Art *
* http://www.pdi.net/~art4 * William Blake *
* Private ArtGallery: http://www.pdi.net/~art4/gallery.html *